548 óra New York

  • FŐOLDAL
  • UTAZÁS ELŐTT
    • ÁLTALÁNOS INFORMÁCIÓK
    • PAPÍROK A BELÉPÉSHEZ
    • ÍGY KERESS SZÁLLÁST
    • TANÁCSOK A REPÜLŐJEGYHEZ
    • AMERIKAI HATÁRÁTLÉPÉS
  • LÁTNIVALÓK
  • FEDEZD FEL
    • EGYÉL JÓKAT
  • TIPPEK
    • ÍGY TÖMEGKÖZLEKEDJ
    • VÁROSNÉZÉS
  • GYIK
Így épültek ők – 1. rész

Így épültek ők – 1. rész

Írta: Mdavid89

Vajon hogyan készültek Manhattan évtizedek óta álló felhőkarcolói? Milyen volt a sziget látképe az Empire State Building vagy a Chrysler Building megépítése előtt? A háromrészes sorozat első részében képekkel mutatjuk be a huszadik század első harmadának manhattani építkezéseit.

Mint a felhőkarcoló-építészet egyik szülővárosa, New York számtalan újítást és rekordot adott a világnak. Némi túlzással mondhatjuk, hogy Manhattan volt a 20. század Rómája.

Flatiron Building (1901 - 1902)

Az ötödik sugárút és a Broadway találkozásánál áll Manhattan egyik legjellegzetesebb épülete, a Flatironként (vasalóház) ismert Fuller Building. A szűk területre épült 87 méter magas irodaház 1902-ben készült el, és egyike volt a kor első acélvázas épületeinek. Az acélvázas megoldást a kényszer szülte, a szokványos technikákkal ilyen szűk területre ugyanis nem lehetett volna ennyire magas épületet felhúzni. Az alsó falaknak olyannyira vastagnak kellett volna lenniük, hogy az első szintek használhatatlanok lettek volna.

A még befejezetlen acélszerkezet

A kész épület 1906 telén

Immár 110 éve áll

Woolworth Building (1910 - 1913)

1913-ban adták át a Woolwort Buildinget, amely elkészültekor a világ legmagasabb épülete volt. A 13,5 millió dollárból készült, 241 méter magas felhőkarcoló a szintén Manhattanban álló Metropolitan Life Towertől lopta el a csúcsot, amit aztán 1930-ig magánál tartott. A gyönyörű neogót stílusú épület ma is áll, és a vele egy időben épült szomszédjával, a Municipal Buildinggel együtt egyike Alsó-Manhattan legidősebb felhőkarcolóinak.

Az építkezés korai szakasza

Balra a Woolwort tornya, míg jobbra a Municipal Building épül (1912)

A kész épület 1913-ban

A WB ma

Chrysler Building (1928 - 1930)

1926 és 1930 között épült a Chrysler Building, mely elkészültekor nem csak a legmagasabb felhőkarcoló címet, de a világ legmagasabb épülete címet is megszerezte egyben. Ezt  319,4 méteres magasságával érte el. Az art déco stílusú épület 20961 tonna acél, 400 ezer szegecs és 3826000 darab tégla felhasználásával készült.

Az építkezés egy korai szakaszában

Már csak a csúcs befejezése várat

 

Empire State Building (1929 - 1931)

1928-ban már javában épült a Chrysler Building. Egy történet szerint, Jacob Raskob akkoriban kereste fel Bill Lamb építészt a következő kérdéssel: „Bill, milyen magasra tudsz építeni, hogy ne dőljön össze?”

A Wall Street-i pénzügyi szakember Raskob 41 millió dollárt szedett össze egy felhőkarcolóra, aminek egyértelmű szándéka volt a legmagasabb cím elérése. Az Empire State Building munkálatai 1930. január 22-én kezdődtek meg. A néhány háztömbbel odébb épülő Chrysler ekkor már nagyon jól állt, ami húzóerőként hatott az itt folyó munkára. Talán épp a motiváció miatt, de az Empire építése rohamtempóban, 3400 munkás részvételével zajlott. A Chryslert 1930. május 27-én átadták, az Empire ellenben csak majd' egy évvel utána, 1931. május 1-jén készült el. A legmagasabb cím mellett, azonban a leggyorsabban felépült felhőkarcoló rekordját is megszerezte. Igaz, tizennégy munkás halála volt a sietség ára.

Az építkezés alatt elhasznált anyagok elképesztő számokat adnak. A felhőkarcoló 10 millió téglát, 60 ezer tonna acélt, valamint 5700 köbméter mészkövet és gránitot igényelt az alapról a csúcsig.

Egy sokat mondó fotó: miközben az Empire State Building egy munkása az épület acélszerkezetén dolgozik, a háttérben már áll a Chrysler Buildng

 

A kor rengeteg képet hagyott az Empire munkásairól, az építkezésről. A félelemérzet nélkül, a magasban lógó melósokról jó képeket többek közt itt találni.

41 komment fotó magazin manhattan felhőkarcoló empire state building chrysler building woolworth building flatiron Tovább
Így épültek ők – 1. rész Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
41 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Utólag színezett fotókon a kora huszadik századi New York Utólag színezett fotókon a kora huszadik századi New York
  • Manhattani tetőbároktól a szomorú, szürke Coney Island-ig – 12-14. nap Manhattani tetőbároktól a szomorú, szürke Coney Island-ig – 12-14. nap
  • Megnéztük, hogyan élnek a manhattani gazdagok – 8-11. nap Megnéztük, hogyan élnek a manhattani gazdagok – 8-11. nap
  • Ez az óriási szikla valahogy ott maradt Manhattan utcáin Ez az óriási szikla valahogy ott maradt Manhattan utcáin
  • New York-ban is tüntetnek szombaton New York-ban is tüntetnek szombaton
Booking.com

A bejegyzés trackback címe:

https://548oranewyorkban.blog.hu/api/trackback/id/tr304327746

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.03.23. 09:21:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Trackback: New York felhőkarcolói 2012.03.22. 20:41:16

New Yorkot sokan a felhőkarcolók fővárosának tartják és Dél-Manhattant látva, ez nem is hangzik túlzónak. Az elmúlt 140 évben tizenegy épület birtokolta itt hosszabb-rövidebb ideig a világ legmagasabb felhőkarcolója címet, ám az egykor még e téren egye...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

webfejlesztő · http://www.ipage.com/join/index.bml?AffID=683834 2012.03.22. 18:14:55

De jó kis cikk. Thx.
Válasz erre 

flippant 2012.03.22. 19:31:25

Mekkorát kaszálhatnak tesóék egy ilyen cucc bontásából. Rengeteg acél van benne.
Válasz erre 

flamer 2012.03.22. 19:32:52

Azért a végén számítottam egy jó kis kingkongos képre :)
Válasz erre 

soproni1 2012.03.22. 20:01:29

A válság idején ezeket a vasmunkásokat csábította Sztálin át a SzU-ba, majd egyenként kivégeztette őket ( kb 40 ezer embert ). Asszem indiánok voltak, akik ezt a magasságot bírták.
Válasz erre 

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2012.03.22. 20:21:45

Szepek a kepek.
Válasz erre 

mükkemakk 2012.03.22. 20:43:58

Sztálin elvtárs az import munkásokat, említett indiánokat miért végeztette ki?

/Na, ki a tömeggyilkos diktátor???/
Válasz erre 

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2012.03.22. 20:59:22

Az első klasszikus kép láttán mindig elfog a szédülés.
Válasz erre 

Mdavid89 · http://iranynewyork.hu 2012.03.22. 21:06:13

@mükkemakk: Sztálin, Hitler, Mao, Mussolini, Antonescu ...
Válasz erre 

ninimimi 2012.03.22. 21:09:14

@soproni1: Elképesztő! Pedig egyszer már hallottam ezt a sztorit, de az ember a rosszat igyekszik elfelejteni. (A hazai sajtó meg segít ebben, persze csak ha a kommunista bűnökről van szó.)

@mükkemakk: Azért, mert egy paranoid tömeggyilkos volt. Valamelyik megbízható - később persze szintén kivégzett - elvtárs bedumálta neki, hogy CIA ügynökök ezek, hiszen nem is tapsolnak rendesen a beszédei alatt.
Válasz erre 

átlátó 2012.03.22. 21:09:15

Értesíteni fogom a Munkavédelmi Felügyelőséget... sok szabálytalanságot láttam.
Válasz erre 

bbwftw 2012.03.22. 21:22:47

@soproni1: WTF?
Válasz erre 

Hegseztő Hegesztő 2012.03.22. 21:45:49

Maradok a rózsadombi villában...
Válasz erre 

Ex0dus 2012.03.22. 22:06:00

Fantasztikus panorámája van, de majd igazán a Freedom Towerre leszek kíváncsi, lassan az is elkészül.
Válasz erre 

minyimaaa 2012.03.22. 22:17:11

jó poszt. grat!
Válasz erre 

bioLarzen 2012.03.22. 22:22:41

Azon röhögök, hogy az első képre (a híres, acélgerendán pihenő munkásokat ábrázolóról), ha manapság készült volna, hogy rámondaná mindenki egyből, hogy photoshop :D

bio
Válasz erre 

johevi 2012.03.22. 22:24:53

Itt kevés lehetett a munkahelyi baleset, mert mire leértek, lejárt a munkaidő...
Válasz erre 

Hegseztő Hegesztő 2012.03.22. 22:27:15

Úgy vagyok a felhőkarcolókkal, mint a Költő a magas hegyekkel..

"csodállak, ám de nem szeretlek..."
Válasz erre 

ninimimi 2012.03.22. 22:35:15

@Hegseztő: Talán ez az egyetlen, amiben sohasem értettem egyet "a költővel". Szerintem nagyon nem vagyok ezzel egyedül.

A felhőkarcolók pedig az emberi alkotóképesség, a civilizáció jelképei. Sztálin elvtárs is megpróbálta őket utánozni (Lomonoszov Egyetem pl.). Aztán amikor rájött, hogy nem fog menni, akkor volt soron az utálat.
Tudod, savanyú a szőlő.
Na, ez a savanyúság az, amit a bolsi média beléd plántált.
Válasz erre 

David Bowman 2012.03.22. 22:36:51

Vajon az acélszerkezet hozzáférhető? Mi garantálja a korróziómentességet?
Válasz erre 

ninimimi 2012.03.22. 22:39:07

@johevi: Morbid, de jót nevettem - köszi.
Válasz erre 

is 2012.03.22. 23:06:58

@soproni1: @ninimimi: indiánok? te, itt fotók vannak. karikázd már be a posztolt fotókon az indiánokat, légyszi. tényleg ennyire nem zavarnak a dokumentált tények?
Válasz erre 

ninimimi 2012.03.22. 23:16:56

@is: "Karikázd már be @soproni1 mondatában, hogy "csak" indiánokat alkalmaztak. Az indiánok bírták, a többiek meg nem - a sok tízezer munkás egy részére attól ez még igaz, hogy a fotókon szereplő pár tucatnyira nem jutott belőlük. Tényleg ennyire nem zavar a szövegek értelmezése?
Válasz erre 

hasznavehetetlen régensherceg · http://avegkezdete.tumblr.com/ 2012.03.22. 23:19:40

World Trade Center?

attól, hogy nem áll már sajnos még NY ikonja volt..
Válasz erre 

Hegseztő Hegesztő 2012.03.22. 23:28:07

@Hegseztő:

Tévedsz!

A csodállak , ám de nem szeretlek nem azt jelenti amit leírtál, sőt kifejezetten nem azt jelenti..

A bolsi szöveg csak humor részedről,Ok !
De a valóság a következő: Sztálin a nagy kopírozó, azért csak néhány felhőkarcolót épített Moszkvában:

1/A felhőkarcolóknak nem tudtak funkciót adni. (Amerikában magánvállalkozások bérlik az irodákat, üzleti alapon működnek...)

2/Gondjuk volt az acél minőségével és a mennyiséggel.Magyarul: nem volt alapanyag, kellett másra, főleg a hadiiparba, hidakra, stb...Importból pedig nem akarták tovább finanszírozni, ezt a roppant mennyiséget.
3. Épületgépészeti gondjuk is volt bőven, (lift, szellőzés, vízellátás, stb.. )és az üzemeltetés is nagyon drága volt.

Számtalan felhőkarcolóban jártam már a világban, nagyszerű fotókat lehet készíteni onnan fentről, de nagyon nem szeretném, Budapesten felhőkarcolók legyenek...
Egyébként ma már nem építenek sehol kőből(gránit, mészkő) felhőkarcolót , mert a kő sokkal drágább és súlyosabb az üvegnél..Az üveges felhőkarcolok, meg kifejezetten egykaptafára készülnek..Mind hasonlít egymásra..
Válasz erre 

Hegseztő Hegesztő 2012.03.22. 23:38:40

@ninimimi:

Hegseztő válaszolt neked:

@Hegseztő:

Tévedsz!

A csodállak , ám de nem szeretlek nem azt jelenti amit leírtál, sőt kifejezetten nem azt jelenti..

A bolsi szöveg csak humor részedről,Ok !
De a valóság a következő: Sztálin a nagy kopírozó, azért csak néhány felhőkarcolót épített Moszkvában:

1/A felhőkarcolóknak nem tudtak funkciót adni. (Amerikában magánvállalkozások bérlik az irodákat, üzleti alapon működnek...)

2/Gondjuk volt az acél minőségével és a mennyiséggel.Magyarul: nem volt alapanyag, kellett másra, főleg a hadiiparba, hidakra, stb...Importból pedig nem akarták tovább finanszírozni, ezt a roppant mennyiséget.
3. Épületgépészeti gondjuk is volt bőven, (lift, szellőzés, vízellátás, stb.. )és az üzemeltetés is nagyon drága volt.

Számtalan felhőkarcolóban jártam már a világban, nagyszerű fotókat lehet készíteni onnan fentről, de nagyon nem szeretném, Budapesten felhőkarcolók legyenek...
Egyébként ma már nem építenek sehol kőből(gránit, mészkő) felhőkarcolót , mert a kő sokkal drágább és súlyosabb az üvegnél..Az üveges felhőkarcolok, meg kifejezetten egykaptafára készülnek..Mind hasonlít egymásra..
Válasz erre 

Mdavid89 · http://iranynewyork.hu 2012.03.22. 23:44:05

@Hegseztő: És még egy ok, amiért itt így elszaporodtak a felhőkarcolók: Manhattan sziget. A 20-as évekre már annyira kinőtte magát, hogy nem volt merre, csak felfelé. Ez nem csak rekordhajsza, ez kényszer is egyben.
Válasz erre 

De hová tűnt Columbo felesége? 2012.03.22. 23:49:09

Nagyon korrekt poszt, tetszett!

Off:

@ninimimi:

"(A hazai sajtó meg segít ebben, persze csak ha a kommunista bűnökről van szó.)"

Ordas nagy csúsztatás - vagy csak tévedsz?
A hazai (és a világon minden sajtó) azokat a dolgokat igyekszik elfelejteni, amik az őt pénzelő oldalra nézvést rosszat jelentenek.

A jobboldalnak (már, ha ez a definíció még használható) szintén sok vaj a füle mögött (történelmileg is), igyekszik is ezt jobbos média tompítani.

*****

@ninimimi:

"...

"@Hegseztő: Talán ez az egyetlen, amiben sohasem értettem egyet "a költővel". Szerintem nagyon nem vagyok ezzel egyedül."

A felhőkarcolók pedig az emberi alkotóképesség, a civilizáció jelképei. Sztálin elvtárs is megpróbálta őket utánozni (Lomonoszov Egyetem pl.). Aztán amikor rájött, hogy nem fog menni, akkor volt soron az utálat.
Tudod, savanyú a szőlő.
Na, ez a savanyúság az, amit a bolsi média beléd plántált.

...."

Pardon, azért ez így egy kicsit merész...
Én is a költővel értek egyet, mert magam sem szeretem a felhőkarcolókat és ennek semmi köze Sztálinhoz, vagy a balos médiához: technikailag magam is csodálom őket, de valójában nem tetszenek.
Válasz erre 

De hová tűnt Columbo felesége? 2012.03.22. 23:52:06

@Mdavid89:

Úgy van, tökéletes meglátás.
Válasz erre 

Hegseztő Hegesztő 2012.03.23. 00:06:36

@Mdavid89:

Igen, a telekspekulánsok jól felhajtották az árakat, a beruházók meg számoltak...és elég szilárd az altalaj az alapozáshoz is..

az USA-ban még mindíg csak 30fő/m2 az átlagnépsűrűség, nálunk kb 100fő/m2 A bevándorlásból ömlik a nép azóta is..

Nálunk minek építsenek felhőkarcolót csökkenő népesség és kihaló belváros mellett.
Lennének üres felhőkarcolóink...

Én örülnék, ha legalább a belvárosi házak külsejére és a tetőzetére jutna pénz és rávernék persze a költséget a házakra, kölcsön formájában...
Válasz erre 

Veder1 2012.03.23. 00:08:13

"Vaj van a fején" és "van valami a füle mögött" :)
Válasz erre 

Hegseztő Hegesztő 2012.03.23. 00:33:30

@Elhárított királycsel (ex-Zébácsi):

maradjunk abba, hogy szinte minden ember virtuálisan baloldali, mert mindenki közösségi karakterű, adakozó, szimpatizál a másikkal, társasági, stb, egyszóval szívesen szétosztaná az anyagi javakat stb. stb.,

Csak az a fránya kapitalista piacgazdaság nem akarja a szociálista jótevőket és az emberi nagylelkűséget elfogadni. Brutálisan követeli a profitot, az egyéni önzést...

Szocialista, szociális gazdaság, tehát a baloldalinak emlegetett rendszer vagy társadalmi berendezkedés sehol nem biztosította az egységes jólétet az eddigi világtörténelemben és ...csak szegénységet és szörnyűségeket hozott az emberiség fejére..

Így marad a világ baloldali és jobboldali felosztása, vetélkedése ...továbbra
Válasz erre 

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2012.03.23. 08:26:09

Mintha itt egyes véleményekből az kerekedne ki, hogy aki nem szereti a felhőkarcolókat, az sztálinista. Ez így azért elég durva.

Engem a hagyományos (1-2 szintes) építészet sokkal jobban gyönyörködtet, valahogy emberközelibbnek érzem azokat az épületeket. Nem hiszem, hogy Joszif Viszarionovics miatt gondolnám így.

Mindenesetre az égő ikertornyokból ugráló emberek láttán legalább egy érvem van az idegenkedésre.
Válasz erre 

hjan 2012.03.23. 08:31:36

az első kép 1932-ben készült. itt még van néhány a fotóstól.
arts-wallpapers.com/Lunch-Atop-a-Skyscraper/index.htm
Válasz erre 

Démonmac1 2012.03.23. 09:36:44

Jó cikk, köszönöm.
Szeretem a felhőkarcolókat/magas épületeket.
Benn ülsz mondjuk a wc ben és érzed ahogy kileng egy kicsit az épület:)

Bp re nem kéne, de ettől szerintem nem kell tartanom, a 4 es metró sem fog elkészülni.
Válasz erre 

blackwall 2012.03.23. 10:35:56

Én elviselnék néhány felhőkarcolót a Csepel sziget északi csücskén a párizsi La Défense és a londoni Canary Wharf mintájára. De a belvárosba nem rondítanék bele ilyen épületekkel.
Válasz erre 

PonyvaMester · http://ponyvamester.hu 2012.03.23. 10:36:53

Magyarhonban még ma sincs egyetlen egy ilyen impozáns épület sem.
Válasz erre 

0x1D 2012.03.23. 12:44:47

szép!

ha Magyarországot (és Európát) nem sújtják a Világháborúk, akkor Budapest is hasonlóan nézne ma ki.
Válasz erre 

igor1974 2012.03.26. 14:16:48

Jó post volt, köszi.
Válasz erre 

bozsibozsi 2018.03.30. 22:45:27

@bioLarzen:
"Azon röhögök, hogy az első képre (a híres, acélgerendán pihenő munkásokat ábrázolóról), ha manapság készült volna, hogy rámondaná mindenki egyből, hogy photoshop :D

bio "

Akkor lepődj meg, máig vannak olyanok akik kételkednek a kép valódiságában.
A photoshop előtt is volt trükkösködés...
Válasz erre 

csakegyErika 2018.04.01. 01:30:59

Hát.........bizony én is elgondolkodtam rajta. Pedig az egyik kedvenc képem ez:)
Válasz erre 

bioLarzen 2018.04.07. 20:27:09

@bozsibozsi: Persze, tudom - csak akkoriban nem az volt egy meglepőnek tűnő kép láttán az első reflex, hogy "biztos hamis" :)
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

548 óra New Yorkban

Kimentünk, megnéztük és most beszámolunk róla. Hasznos és érdekes infók New Yorkról egy blogon.

 

548548



Pásztor Ákos és Máth Dávid

548

 

 

 

New York-i szállások

Booking.com

Kereső

Loading

Facebook

548 óra New Yorkban

Címkék

2012 (2) 60-as évek (2) 80-as évek (4) 8 spurce street (2) 9/11 (3) abercrombie & fitch (2) anno (29) apple store (2) art (12) battery park (2) belülről (11) beszámoló (14) british airways (4) broadway (3) brooklyn (7) brooklyn bridge (2) busz (2) Camp Leaders (7) Casey Neistat (2) central park (8) Central Perk (3) chelsea (4) Christopher Moloney (6) chrysler building (4) concorde (2) coney island (3) east river (2) East River (2) empire state building (6) esta (2) felhőkarcoló (10) fénykép (3) film (10) filmography (4) flatiron building (3) fotó (26) fotók (2) futás (2) ge building (2) graffiti (2) grand central terminal (3) Greenwich Village (3) gyémántkereskedők utcája (2) hajdan hétfő (2) Harlem (4) havazás (3) helikopter (2) high line park (3) hír (15) hó (2) hotel (3) hóvihar (2) interjú (2) jfk (2) Jóbarátok (2) karácsony (4) kávézó (2) képpárok (2) KEYBAR (2) king kong (2) kint (7) kinti magyarok (4) Kokó (2) komp (2) lengyelbolt (2) libegő (2) london (3) macys (3) madison square garden (2) magazin (50) magyarok (2) Manhattan (3) manhattan (25) maraton (3) metró (20) metrocardart (4) metrókártya (5) mta (4) MTA (3) must see (4) művészet (2) Nadrágmentes Metrózás Nap (2) newyork2018 (12) new york-i magyarok (8) new york szállás (2) new york times (3) park (2) parkok (2) patkány (3) penthouse (5) plaza hotel (2) póló (3) prospect park (2) rajz (2) rekord (2) repülés (2) sandy (3) san francisco (2) Staten Island (2) strand (2) street art (3) szilveszter (2) tábor (3) taxi (7) taxisofőr (2) tél (2) tervek (5) time-lapse (4) times square (4) Times Square (2) trinity church (2) tüntetés (2) útravaló (14) városnézés (5) vásárlás (4) videó (30) vlog (2) wall street (3) washington square park (3) williamsburg bridge (2) woolworth building (4) World Trade Center (3) WTC (3) wtc (14) Címkefelhő

Hirdetés

Archívum

  • 2020 február (1)
  • 2019 november (1)
  • 2019 október (2)
  • 2018 december (1)
  • 2018 november (1)
  • 2018 október (1)
  • 2018 szeptember (7)
  • 2018 augusztus (5)
  • 2018 július (2)
  • 2018 június (1)
  • 2018 április (2)
  • Tovább...

Nézz be ide is

 

  • Dönci blogja
  • NYC blog
  • Tengerentúlról jelentem
  • USA travel
  • NYC 2010
  • Gothamist (angol)
  • Tucsoni Dobostorta
  • CouchSurfing
  • Tudományos Fantasztikum

 

All rights reserved

Minden jog fenntartva © 2011-2017

süti beállítások módosítása
Dashboard