Vajon hogyan készültek Manhattan évtizedek óta álló felhőkarcolói? Milyen volt a sziget látképe az Empire State Building vagy a Chrysler Building megépítése előtt? A háromrészes sorozat első részében képekkel mutatjuk be a huszadik század első harmadának manhattani építkezéseit.
Mint a felhőkarcoló-építészet egyik szülővárosa, New York számtalan újítást és rekordot adott a világnak. Némi túlzással mondhatjuk, hogy Manhattan volt a 20. század Rómája.
Flatiron Building (1901 - 1902)
Az ötödik sugárút és a Broadway találkozásánál áll Manhattan egyik legjellegzetesebb épülete, a Flatironként (vasalóház) ismert Fuller Building. A szűk területre épült 87 méter magas irodaház 1902-ben készült el, és egyike volt a kor első acélvázas épületeinek. Az acélvázas megoldást a kényszer szülte, a szokványos technikákkal ilyen szűk területre ugyanis nem lehetett volna ennyire magas épületet felhúzni. Az alsó falaknak olyannyira vastagnak kellett volna lenniük, hogy az első szintek használhatatlanok lettek volna.
A még befejezetlen acélszerkezet
A kész épület 1906 telén
Immár 110 éve áll
Woolworth Building (1910 - 1913)
1913-ban adták át a Woolwort Buildinget, amely elkészültekor a világ legmagasabb épülete volt. A 13,5 millió dollárból készült, 241 méter magas felhőkarcoló a szintén Manhattanban álló Metropolitan Life Towertől lopta el a csúcsot, amit aztán 1930-ig magánál tartott. A gyönyörű neogót stílusú épület ma is áll, és a vele egy időben épült szomszédjával, a Municipal Buildinggel együtt egyike Alsó-Manhattan legidősebb felhőkarcolóinak.
Az építkezés korai szakasza
Balra a Woolwort tornya, míg jobbra a Municipal Building épül (1912)
A kész épület 1913-ban
A WB ma
Chrysler Building (1928 - 1930)
1926 és 1930 között épült a Chrysler Building, mely elkészültekor nem csak a legmagasabb felhőkarcoló címet, de a világ legmagasabb épülete címet is megszerezte egyben. Ezt 319,4 méteres magasságával érte el. Az art déco stílusú épület 20961 tonna acél, 400 ezer szegecs és 3826000 darab tégla felhasználásával készült.
Az építkezés egy korai szakaszában
Már csak a csúcs befejezése várat
Empire State Building (1929 - 1931)
1928-ban már javában épült a Chrysler Building. Egy történet szerint, Jacob Raskob akkoriban kereste fel Bill Lamb építészt a következő kérdéssel: „Bill, milyen magasra tudsz építeni, hogy ne dőljön össze?”
A Wall Street-i pénzügyi szakember Raskob 41 millió dollárt szedett össze egy felhőkarcolóra, aminek egyértelmű szándéka volt a legmagasabb cím elérése. Az Empire State Building munkálatai 1930. január 22-én kezdődtek meg. A néhány háztömbbel odébb épülő Chrysler ekkor már nagyon jól állt, ami húzóerőként hatott az itt folyó munkára. Talán épp a motiváció miatt, de az Empire építése rohamtempóban, 3400 munkás részvételével zajlott. A Chryslert 1930. május 27-én átadták, az Empire ellenben csak majd' egy évvel utána, 1931. május 1-jén készült el. A legmagasabb cím mellett, azonban a leggyorsabban felépült felhőkarcoló rekordját is megszerezte. Igaz, tizennégy munkás halála volt a sietség ára.
Az építkezés alatt elhasznált anyagok elképesztő számokat adnak. A felhőkarcoló 10 millió téglát, 60 ezer tonna acélt, valamint 5700 köbméter mészkövet és gránitot igényelt az alapról a csúcsig.
Egy sokat mondó fotó: miközben az Empire State Building egy munkása az épület acélszerkezetén dolgozik, a háttérben már áll a Chrysler Buildng
A kor rengeteg képet hagyott az Empire munkásairól, az építkezésről. A félelemérzet nélkül, a magasban lógó melósokról jó képeket többek közt itt találni.