Nem indulhatnánk útnak repjegy, vagy vízum nélkül. Mindezeken túl azonban volt több olyan hasznos, ámde közel se létfontosságú elintéznivalónk, amivel megspékelhetjük a kint tartózkodásunkat. A nélkülözhetetlen ügyek elintézése után szántunk időt ezekre a kevésbé jelentős dolgok beszerzésére.
Már a tervezés korai szakaszában számoltunk azzal, hogy ha valamiért nagy távolságokat kellene megtennünk kint, autóra lesz szükségünk. Jogosítványa ugyan mindkettőnknek van, de nem voltunk annyira naivak, hogy azt higgyük ennek ott bármi hasznát is vesszük. Hamar megtudtuk, hogy nemzetközi jogsi, becsületes nevén nemzetközi gépjárművezetői engedély kell nekünk ahhoz, hogy az Egyesült Államok területén a volán mögé ülhessünk. Ez persze nem létkérdés, megeshet, hogy semmi hasznát nem vesszük majd, de nem zárhatjuk az esélyét, így ez lett az első számú pont a nélkülözhető dolgok listáján.
A vizsgaidőszak pofátlan szabadságát élvezve hétfő délután erőt vettünk magunkon és nekilódultunk a jogsik beszerzésének. Sokakat az önkényuralmi gyomorideg szorongatja az okmányiroda szó hallatán. Kevesektől hallottam eddig dicsérő szavakat róla, bár ha őszinték vagyunk, a legtöbben hajlandók totalitárius hatalmakat megszégyenítő történetekkel előállni bármilyen állami intézménnyel kapcsolatos élményükről. Mi azért ennyire nem voltunk előítéletesek, de hosszas, bonyodalmakkal teli ügyintézésre számítottunk, hisz minden városi legendának van alapja; no és egy-két tapasztalatunk nekünk is volt e téren.
Fussuk át röviden, hogy mi mindenre van szükség ehhez az egyszerű okmányhoz. A jogositvany.hu honlapon minden infó fent van, mi is onnan szemezgettünk.
Először is:
Nemzetközi jogosítványt annak adhat ki az okmányiroda, aki érvényes jogosítvánnyal rendelkezik, és olyan országban kíván vezetni, amelyben nemzetközi szerződés vagy viszonosság alapján az érvényes magyar okmány járművezetésre nem jogosít. A nemzetközi jogosítványt az érvényes jogosítvány adatai alapján állítják ki, és csak a magyar jogosítvánnyal együtt érvényes.
Teljesen tiszta, na de melyek azok az országok, ahol bármilyen szerződésnek köszönhetően nincs szükség nemzetközi jogosítványra?
A magyar jogosítvánnyal azokban az országokban vezethetünk - anélkül, hogy kiváltanánk a nemzetközi jogosítványt -, amelyek csatlakoztak az 1968. évi Bécsi Közúti Közlekedési Egyezményhez (az Egyezményt nálunk az 1980. évi 3. törvényerejű rendelet hirdette ki).
Ezek az országok a következők:
Ausztria, Bahama Szigetek, Bahrain, Belorusz, Belgium, Brazília, Bulgária, Csehország, Dél-Afrikai Köztársaság, Elefántcsont-part, Dánia, Észtország, Finnország, Franciaország, Fülöp-szigetek, Görögország, Guayana, Horvátország, Irán, Izrael, Jugoszlávia, Közép-Afrikai Köztársaság, Kuba, Kuvait, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Luxemburg, Magyarország, Macedónia, Marokkó, Moldova, Monaco, Niger, Norvégia, Németország, Olaszország, Orosz Föderáció, Pakisztán, Románia, San Marino, Svájc, Seychelle-szigetek, Svédország, Szenegál, Szlovákia, Szlovénia, Tadzsikisztán, Türkmenisztán, Ukrajna, Uruguay, Zaire, Zimbabwe.
Érvényes továbbá a magyar jogosítvány az Európai Unió valamennyi tagállamában, függetlenül attól, hogy az adott tagállam részese-e a Bécsi Egyezménynek.
Nem tudom mikor frissítették ezt a listát, de egy feketepont azért járna annak az illetékes baromnak, aki nem ismeri Afrika térképét, vagy csak nem szánt rá két percet, hogy Zaire nevét Kongói Demokratikus Köztársaságra javítsa, ugyanis e néven szerepel ez a méretes állam 1997 óta. A magyar diplomáciának is kijárna egy-két szép szó, amiért nem sikerül kiharcolna az Egyesült Államoktól bármiféle mentességet ezen a téren, de mindegy, legalább egyel több emlékünk lesz ezzel a papírral.
A dorogi okmányiroda a 2010 szeptemberében átadott Intézmények Házában működik. Ez egy csodaszép – egykor a városi bányavállalat székházaként működő – épület. Gyönyörű homlokzat, kovácsoltvas díszítés, tisztaság fogadott minket. És tömeg? Na az nem volt szerencsére. Öt perc várakozás után sorra kerültünk – irány az oroszlánbarlang. Rövid kérdezz-felelek után megkaptuk a csekket, amit előbb be kellett fizetnünk, utána jöjjünk vissza, és csak akkor történhetett bármi érdemleges az üggyel kapcsolatban. Oké, rendben hülye rendszer, de ha ez a protokoll, akkor legyen. Bár itt jegyzem meg halkan, hogy a postára menet azon anyáztunk, hogy miért nem lehet ezt az összeget – ami fejenként 2300 forint – előre elutalni. Nyertünk volna egy órát, de végül is mindegy.
A postán némileg hosszabb sor várt, de sikerült lezavarni húsz perc alatt. Irány vissza az okmányirodába, újra kiállni a sort és végre elkészíteni a jogosítványt.
A tényleges elkészítéshez a következők kellenek:
személyazonosításra alkalmas okmányt (személyazonosító igazolvány, vagy útlevél, vagy anyakönyvi kivonat, vagy új típusú jogosítvány; bevett gyakorlat, hogy ha netán eltérés van a személyi igazolványban vagy egyéb személyazonosító okmányban szereplő információ és a gépi nyilvántartásban szereplő adat között, akkor az eljáró hatóság kérni szokta a születési anyakönyvi kivonatot is),
lakóhely, tartózkodási hely vagy szálláshely igazolására alkalmas okmányt (hatósági igazolvány a személyi azonosítóról és a lakcímről vagy régi típusú /lakcímet tartalmazó/ személyazonosító igazolvány vagy tartózkodási engedély),
érvényes magyar jogosítványt,
2 db igazolványképet (az igazolványkép szükségességére külön felhívjuk a figyelmet, mivel más eljárásban általában már az okmányiroda készít fényképet az ügyfélről),
igazolást a díj befizetéséről,
kitöltött nyilatkozatot arról, hogy a kérelmező nem minősül közlekedésbiztonsági szempontból járművezetésre alkalmatlannak (a nyomtatványt az okmányirodában bocsátják a kérelmező rendelkezésére).
Ezekkel mind készültünk, illetve a csekket befizettük, így nem lehetett akadálya, hogy kézhez kaphassuk végre a drágaságokat. Majdnem meghiúsult mégis az egész kis projekt. A ügyintéző hölgy kezében az iratainkkal feltette az első kérdést, miszerint hány évesek is vagyunk, ám még a választ sem várta meg, már jött a következő kérdés, ezúttal azonban a kollégának:
Te! 20 és 22. Adhatunk nekik nemzetközi jogsit? Bizonytalan tekintetek mindenhol, majd a hölgy elővett egy vaskos könyvet, és hosszas percek után megállapította: igen. Nem tudjuk mi lett volna ha nem csal egy évet a javunkra, ugyanis a helyes választ nem kaptuk meg, de ez érdekelt a legkevésbé. Ráérős kitöltés, majd szépen sorba megkaptuk a füzetecskéket. Nagy örömünkre 3 évig érvényes, így 2014 májusáig szinte bárhol vezethetünk. Sikerült. Elintéztük.