Amikor a Wright-testvérek 1903-ban megtették első repülőútjukat, sokakban felvetődött, hogy mikor jön el az ideje annak, amikor a munkába is ezzel az új, egy ősi vágyat kielégítő eszközzel, a repülővel mehetünk.
A légi közlekedés fejlettségének hála, ma a világ bármely nagyvárosába eljuthatunk 24 órán belül. Valamivel több mint száz év telt el a híres első út óta, és mára a kereskedelem, valamint az utazás döntő része is a repülőgépek segítségével történik. Annak azonban még nem jött el az ideje, hogy a mindennapi ügyeinkhez, mint a bevásárlás vagy a munkába járás is repülőt használjunk. Na, de menjünk vissza 1919-ig, amikor még egészen optimistán álltak ehhez a kérdéshez.
Ilyen lett volna egy leszállópálya Manhattan szívében
Az Popular Science 1919 júniusi számában megjelent egy érdekes írás, amely ezt boncolgatta. Az akkori szemlélet még elképzelhetőnek tartotta azt, hogy hamarosan olyan szinten elterjed a repülőhasználat, hogy a munkahelyünk és az otthonunk között is így közlekedhetünk majd. A kérdés azonban bonyolultabb volt annál, minthogy ehhez néhány egyszerű reptérre van szükség, Manhattan szigete ugyanis akkor már az utolsó négyzetméterig be volt építve, így amikor felmerült, hogy mégis hol szállnának le az ide - munkába, vagy éppen haza - érkezők repülői, egészen szélsőséges ötletek születtek.
A magazin grafikákon mutatta be, hogyan működhetne ez a valóságban. Magasan az utca szintje fölé képzeltek egy - az épületek tetején, illetve óriási lábakon álló - befelé dőlő, ovális- vagy kör alakú leszállópályát. Csak a kisebb repülőkkel számoltak, amelyeket valóban elbírna egy ilyen szerkezet. A rajzokon jól látszik, hogy a pálya belső íve korláttal védett, továbbá gondoltak a parkolásra is. Nagyon látványos elképzelésről volt szó, de kizárt lett volna bármikor is, hogy mindez eljusson a megvalósításig. A le- ás felszállás nagy veszélyekkel járna az utcai forgalomra és a környező épületekre nézve, ilyen szintű kockázatot pedig sosem vállalt volna a város.
Látványos tervek
Persze, tudunk extrém leszállópályákról, ennek az elgondolásnak azonban nem csak a kivitelezés nehézségei, vagy a balesetveszély állta útját. Azóta eltelt több mint kilenc évtized, de a légi közlekedés ez idő alatt nem abba az irányba haladt, amire akkor oly sokan gondolni mertek. Noha épp New Yorkban voltak próbálkozások a repülés mindennapi használatának terjesztésére (ilyen volt az 1949 és 1979 között működő New York Airways), az a kor még nem jött el, amikor saját repülőnkkel ingázunk a munkahelyünk és az otthonunk között.
A Jetson család-életérzés még várat, addig is választhatunk a megszokott alternatívákból.