2006-ból származik az East Side Access ötlete, miszerint az MTA összeköttetésbe hozná a Long Island Railroad-ot a Grand Central Terminallal. A munkálatok már évek óta zajlanak, és a többéves csúszás miatt egészen 2019-ig tartani is fognak. Az MTA a napokban tett közzé néhány képet a projekt állásáról.
Jelenleg aki a Long Island Railroadon érkezik be Manhattanbe, és útja a Grand Centralból vezet tovább, az sok időt veszít azzal, hogy a Penn Station-i végállomásról átmetrózzon a Grand Centralba. A közvetlen összeköttetésre nagy szüksége lenne a városnak, a munka viszont hatalmas. 2006-ban 6,3 milliárd dollárra becsülték a beruházás összköltségét, amely mai számítások szerint nem áll meg 8,24 milliárd dollárig sem. Az átadás időpontja eredetileg 2015-ben lett volna, azonban már biztos, hogy 2019 augusztusa előtt nem kerül rá sor.
Az új alagút a queensi Port Washingtonba tartó vonalat fogja összekötni az új, Grand Central alá épülő LIRR végállomással.
A Grand Central Terminal már így is nagyon zsúfolt. Negyvennégy peronja mellett osztozkodnia kell a helyen a New York-i metróhálózattal, és a Metro-North vágányaival is. A fenti képen látható, hogyan oldották meg a tervezők a problémát: a LIRR végállomása több mint negyvenkét méterrel lesz a felszín alatt, így New Yorkban itt lesz a leghosszabb mozgólépcső, a maga ötvenöt méteres hosszával.
További képek az MTA Flickr oldalán, itt.