548 óra New York

  • FŐOLDAL
  • UTAZÁS ELŐTT
    • ÁLTALÁNOS INFORMÁCIÓK
    • PAPÍROK A BELÉPÉSHEZ
    • ÍGY KERESS SZÁLLÁST
    • TANÁCSOK A REPÜLŐJEGYHEZ
    • AMERIKAI HATÁRÁTLÉPÉS
  • LÁTNIVALÓK
  • FEDEZD FEL
    • EGYÉL JÓKAT
  • TIPPEK
    • ÍGY TÖMEGKÖZLEKEDJ
    • VÁROSNÉZÉS
  • GYIK
Villamos New York felett

Villamos New York felett

Írta: Pakos

Most sokakban felmerülhet a kérdés: Villamos New Yorkban? Ha Amerika, ezt a szót általában San Franciscó-val kapcsolatban szokták emlegetni. Ezután sem lesz másképp, hiszen nem az MTA (Metropolitan Transportation Authority) bővítette szolgáltatásait, csupán egy egyszerű szóviccel éltem.

Mai témánk a Roosevelt Island Tramway. A tramway az esetek többségében villamost jelent, Manhattanben viszont egész mást. Lássuk, mit is...

Egy laza panoráma

A Roosevelt Island Tramway egy libegő, a város igazi különlegességei közé tartozik. A Roosevelt sziget és Manhattan között biztosítja az utasforgalmat a nap 24 órájában 1976 óta. Azóta átesett egy nagyobb szabású renováláson, de ne szaladjunk ennyire előre.

A Roosevelt sziget (korábban: Blackwell's sziget, majd Welfare sziget) egy aprócska sziget az East Riveren. Csupán 3 km hosszú, szélessége sehol sem haladja meg a 240 métert. Manhattan közigazgatási részéhez tartozik, a folyón túl, keletről Queens határolja. Jelenlegi becsült lakossága 12 000 körülire tehető, ami nem kevés egy ilyen pici területhez képest. Felvetődik a kérdés, hogyan oldjuk meg a sziget lakosságának mindennapos közlekedését? A problémára először 1909-ben kaptak részleges megoldást az ott lakók, ekkor adták át ugyanis a Queensboro hidat, amely ugyan összekötötte Manhattant Queens-szel, de a rajta áthaladó forgalom nem érintette közvetlenül a szigetet. De akkor, hogy lehetett eljutni a szigetre? A válasz meglepő, de annál nagyszerűbb. 1957-ig villamos is közlekedett a hídon, a két végállomása között csak egyszer állt meg, a híd közepén. A szigetre lejutni vágyó utasokat egy liftrendszer várta, ami levitte őket az acélmonstrumról. Ne egy egyszerű utasliftet képzeljenek el az olvasók, ugyanis a személyeken felül, a járművek lejutását is liftekkel oldották meg. A könnyebb emészthetőség érdekében, beszéljen inkább a következő kép.

Ötletes volt a rendszer, de idővel – ahogy egyre nőtt a forgalom és a sziget lakossága – más alternatíva után kellett nézni. 1955-ben készült el a Roosevelt Island híd, amely levette a terhet a liftrendszer válláról, így azt még ugyanabban az évben be is zárták, lebontására pedig 1970-ben került sor. A Roosevelt Island híd csak részben oldotta meg a problémákat, ugyanis a szigetet Queens-szel köti össze, Manhattanből még mindig csak nagy kerülő árán lehetett eljutni. Az 1970-es évekre már kibontakozóban volt egy metróvonal terve, amely érinti a szigetet, de a beruházás túl nagy lett volna, viszont egy új tömegközlekedési mód kiépítése már nem tűrt halasztást. Három alternatíva, egy újabb lift, komp, és egy libegő közül végül az utóbbi nyert. 1976-ban adták át a publikumnak, és a lelkesedés nem maradt el. A New York-iak beleszerettek, sokan csak kilátás miatt ezt választották az autó helyett. Meg is értem, mivel a mintegy 940 méteres úton lélegzetelállító látvány tárul az ember szeme elé. A felhőkarcolók között érezhetjük magunkat, hiszen a drótkötélpálya 76 méterre is eltávolodik a vízfelszíntől. Ez az ideiglenesnek szánt megoldás annyira jól működött, hogy a metró csak 1989-re készült el. (Azóta az F vonal Roosevelt Island-i megállójával is elérhetjük a szigetet)


A Queensboro híd (elől) és a Roosevelt híd (hátul)

Naponta 115 fordulót tesz, és közel 5000 ember utazik rajta. Egy körben 110 ember fér el kabinban, amely a közel 30 km/h-ás maximális sebességgel szeli a New York-i levegőt. Az út gyorsan véget ér, mindössze 3 perc alatt teszi meg a már említett 940 méteres távolságot. Fennállásának 35 éve óta két kisebb baleset érte. Először 2005-ben, műszaki probléma miatt 80 ember ragadt a kabinban kicsit több mint 90 percig, majd 2006-ban megismétlődött a szerencsétlenség, ekkor 69 ember rekedt a levegőben. Az utasokért azonnal mentőkabinokat küldtek, és 15 fős csoportokban menekítettek ki őket. Természetesen a gyerekek és az idősek elsőbbséget élveztek, és a mentés ideje alatt a még fent rekedt utasoknak étel és víz ellátást biztosítottak. Az események hatására, néhány hónappal később apróbb felújításokat eszközöltek a villamoshálózaton, egy nagyobb szabású renoválás előszeleként. Az esetleges hasonló balesetek jövőbeli, még gördülékenyebb megoldásához, minden kocsit telefonnal, toalettel, tartós élelmiszerrel és vízzel szereltek fel. Mint említettem, ez csak az előszele volt egy nagyobb felújításnak. 2010. március 1-jén a tervek szerint 7 hónapra – a helyiek nagy bánatára – megállították a libegőt. Megérte várniuk, a 25 millió dolláros modernizációs projekt minden részletre kiterjedt. A csörlőrendszerektől, a tartó oszlopokon át, a kabinokig mindent kicseréltek. Az előzetes tervektől eltérően, két hónappal később, 2010. november 30-án vehették újra használatba a New York-iak. 

A végére pár kedvcsináló videó. Legegyszerűbben metróval juttok el a libegőhöz. A Lexington Avenue/59th street megállónál kell leszállni. Megáll itt az N, Q, R, (a Q csak hétköznap) és a 4, 5, 6-os metró is. Innen már csak 5 perc séta a második sugárút irányába. Ha tehetitek, semmiképp ne hagyjátok ki!

14 komment magazin mta libegő roosevelt island tramway Tovább
Villamos New York felett Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
14 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Így néz ki a fülkéből egy nappali landolás a JFK-n Így néz ki a fülkéből egy nappali landolás a JFK-n
  • Utólag színezett fotókon a kora huszadik századi New York Utólag színezett fotókon a kora huszadik századi New York
  • Tennél egy kis New Yorkot a karácsonyfádra? Tennél egy kis New Yorkot a karácsonyfádra?
  • Ilyen egy freestyle rapcsata Manhattan közepén – 2-3. nap Ilyen egy freestyle rapcsata Manhattan közepén – 2-3. nap
  • Na, hányan tudják a Central Parkban, hol van Magyarország? Na, hányan tudják a Central Parkban, hol van Magyarország?

A bejegyzés trackback címe:

https://548oranewyorkban.blog.hu/api/trackback/id/tr633447622

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

T-Bag 2011.12.09. 14:24:09

Én is csak ajánlani tudom. Szép a sziget, és gyönyörű Manhattan panorámája. Nagy élmény volt, ja és az 1 hetes metrójegy is érvényes rá, nem kell külön fizetni érte. Naplementében a legszebb a felhőkarcolók látványa.
Válasz erre 

bazd meg 2011.12.09. 16:29:16

Vegre egy NAGYON JO CIKK ami nem a fikazasra epul ;^) Na meg nincs benne szivszaggato siras, rivas zene ;^) Persze mert nem magyar ;^)
Válasz erre 

sanyix 2011.12.09. 19:25:35

Ez az egész mind úszni fog, nem is olyan sokára...
Válasz erre 

venszivar 2011.12.09. 20:37:27

@sanyix: akkor "ez az egész" , vízmentes ? :):D
Válasz erre 

Körülmetélt Rajherceg 2011.12.09. 21:42:52

nem kötözködésből - tetszik a cikk - de el nem tudom képzelni hogy fér el egy ilyenen 110 ember.
Válasz erre 

Pakos · http://iranynewyork.hu 2011.12.09. 22:24:30

@Körülmetélt Rajherceg: Azt én sem :) De több forrásban is ezt találtam, az angol wikipédiában is.
Válasz erre 

Kovacsla 2011.12.10. 17:19:26

@Körülmetélt Rajherceg: Minden nehézség nélkül elfér a 110 ember :) A rendelkezésre álló infók alapján readme.readmedia.com/Second-Cabin-Launched-on-Roosevelt-Island-Tram/1757145 "Cabin dimensions are 22 ft. 11.6 in. X 12 ft. 9.6 in.", azaz kb. 6,9 m hosszú és 3,8 m széles. Így az alapterülete kb. 26 m2 (a falvastagság miatt inkább kevesebb). A rövid, 3-perces út miatt csak a két végfalnál vannak ülések, oldalt a széles ajtók miatt nem lehetnek, és középen is csak állóhelyek vannak. Egy m2-re úgy 4-5 álló utast kell számolni, és szépen kijön a 110 fős befogadóképesség. :)
Válasz erre 

igor1974 2011.12.10. 22:42:51

Ez megint egy remek post lett, thx.
Válasz erre 

Duplapepperoni 2012.01.03. 14:33:14

Mi is mentünk vele, úgy kb. 2 héttel ezelőtt. Kellemes meglepetés volt, hogy jó rá a 7 napos metróbérlet.
A 110 ember valóban soknak tűnik azután, hogy láttuk élőben...
Válasz erre 

Pakos · http://iranynewyork.hu 2012.01.03. 14:40:58

@Duplapepperoni: Biztos jó lehetett :) 110 ember van a hivatalos adatokban, ''még'' nem mentem vele, tehát csak arra tudok hivatkozni. :)
Válasz erre 

ababa 2012.09.05. 22:03:39

ez tetszik. lassan eldobom az útikönyvet, és titeket viszlek :) köszönöm!
Válasz erre 

Pakos · http://iranynewyork.hu 2012.09.06. 15:30:20

@ababa: Helyes :)
Válasz erre 

Jellina 2013.10.12. 07:51:08

EN UTAZTAM RAJTA, ILLETVE MIVEL ITT VAGYOK New Yorkban, rendszeresen utazom vele. Tenyleg kihagyhatatlan. Ejszaka meg aztan plane. Leirhatatlanul szepek Manhattan fenyei este. Viszont valoban nagyongyors, alig 2-3 perc, tehat gyorsan kell nezelodni :) Azt a 110 embert viszont kizartnak tartom. Akkor tiszta 2-s metro Budapest csucsidoben. Normalisan 30-35 ember fer el kenyelmesen, nem osszeerve. Az 50 mar zsufolt. Szoval, 110? Hat...durva lenne.
be nem szallnek, az tuti!
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook
Booking.com

548 óra New Yorkban

Kimentünk, megnéztük és most beszámolunk róla. Hasznos és érdekes infók New Yorkról egy blogon.

 

548548



Pásztor Ákos és Máth Dávid

548

 

 

 

New York-i szállások

Booking.com

Kereső

Loading

Facebook

548 óra New Yorkban

Címkék

2012 (2) 60-as évek (2) 80-as évek (4) 8 spurce street (2) 9/11 (3) abercrombie & fitch (2) anno (29) apple store (2) art (12) battery park (2) belülről (11) beszámoló (14) british airways (4) broadway (3) brooklyn (7) brooklyn bridge (2) busz (2) Camp Leaders (7) Casey Neistat (2) central park (8) Central Perk (3) chelsea (4) Christopher Moloney (6) chrysler building (4) concorde (2) coney island (3) East River (2) east river (2) empire state building (6) esta (2) felhőkarcoló (10) fénykép (3) film (10) filmography (4) flatiron building (3) fotó (26) fotók (2) futás (2) ge building (2) graffiti (2) grand central terminal (3) Greenwich Village (3) gyémántkereskedők utcája (2) hajdan hétfő (2) Harlem (4) havazás (3) helikopter (2) high line park (3) hír (15) hó (2) hotel (3) hóvihar (2) interjú (2) jfk (2) Jóbarátok (2) karácsony (4) kávézó (2) képpárok (2) KEYBAR (2) king kong (2) kint (7) kinti magyarok (4) Kokó (2) komp (2) lengyelbolt (2) libegő (2) london (3) macys (3) madison square garden (2) magazin (50) magyarok (2) manhattan (25) Manhattan (3) maraton (3) metró (20) metrocardart (4) metrókártya (5) mta (4) MTA (3) must see (4) művészet (2) Nadrágmentes Metrózás Nap (2) newyork2018 (12) new york-i magyarok (8) new york szállás (2) new york times (3) park (2) parkok (2) patkány (3) penthouse (5) plaza hotel (2) póló (3) prospect park (2) rajz (2) rekord (2) repülés (2) sandy (3) san francisco (2) Staten Island (2) strand (2) street art (3) szilveszter (2) tábor (3) taxi (7) taxisofőr (2) tél (2) tervek (5) time-lapse (4) Times Square (2) times square (4) trinity church (2) tüntetés (2) útravaló (14) városnézés (5) vásárlás (4) videó (30) vlog (2) wall street (3) washington square park (3) williamsburg bridge (2) woolworth building (4) World Trade Center (3) WTC (3) wtc (14) Címkefelhő

Hirdetés

Archívum

  • 2020 február (1)
  • 2019 november (1)
  • 2019 október (2)
  • 2018 december (1)
  • 2018 november (1)
  • 2018 október (1)
  • 2018 szeptember (7)
  • 2018 augusztus (5)
  • 2018 július (2)
  • 2018 június (1)
  • 2018 április (2)
  • Tovább...

Nézz be ide is

 

  • Dönci blogja
  • NYC blog
  • Tengerentúlról jelentem
  • USA travel
  • NYC 2010
  • Gothamist (angol)
  • Tucsoni Dobostorta
  • CouchSurfing
  • Tudományos Fantasztikum

 

All rights reserved

Minden jog fenntartva © 2011-2017

süti beállítások módosítása
Dashboard