548 óra New York

  • FŐOLDAL
  • UTAZÁS ELŐTT
    • ÁLTALÁNOS INFORMÁCIÓK
    • PAPÍROK A BELÉPÉSHEZ
    • ÍGY KERESS SZÁLLÁST
    • TANÁCSOK A REPÜLŐJEGYHEZ
    • AMERIKAI HATÁRÁTLÉPÉS
  • LÁTNIVALÓK
  • FEDEZD FEL
    • EGYÉL JÓKAT
  • TIPPEK
    • ÍGY TÖMEGKÖZLEKEDJ
    • VÁROSNÉZÉS
  • GYIK
Concorde  – 10 éve nyugdíjban

Concorde – 10 éve nyugdíjban

Írta: Pakos

Éppen ma tíz éve, 2003. november 26-án vonták ki végleg a forgalomból a polgári légiközlekedés urát, a Concorde-ot. A szuperszónikus utasszállító gép pályafutásának 27 éve alatt számos rekordot állított be, többek között a hihetetlen 2 óra 52 perc 59 másodperces utat London és New York között 1996. február 7-én. Vetélytársa nyugdíjazása óta sem akadt és egyelőre úgy tűnik, még tíz évig biztosan nem is fog. 

Számunkra, mint New Yorkkal foglalkozó oldalnak különös jelentőséggel bír ez a repülőgép, ugyanis leggyakoribb célpontjai közé a John F. Kennedy nemzetközi repülőtér tartozott. Számos transzatlanti utunk alkalmával jutott eszünkbe már, hogy volt egy gép, ami átlagosan három és fél óra alatt tette meg azt a távot, amin mi nyolc órát kínlódunk most. Persze pénztárcánk akkor sem engedné meg, ha még repülne, hiszen egy retúr jegyért London és New York között reptéri illeték nélkül 6290 dollárt kértek el az utolsó éveiben.

BA_G-BOAD_Concorde_Intrepid_NYC.jpgKiállított British Airways Concorde, a New York-i Intrepid múzeumban

Története

Az 1950-es évek végén az akkori nagyhatalmak szorgalmazták egy szuperszónikus utasszállító repülőgép kifejlesztését. A projektről hamar kiderült, hogy a beleölt dollármilliárdok ellenére sosem fogja visszahozni már a pénzt. Ezt a jelenséget a mai napig Concorde-effektusnak hívják, amikor valamit csak azért nem hagyunk abba mert már pénzt, energiát öltünk bele. A fejlesztések tehát folytatódtak: első körben a világ akkori összes nagy légitársasága leadta előrendelését a gépekre, végül azonban csak a British Airways és az Air France vásárolt belőle hét-hét darabot. Elnevezése is nekik köszönhető, ugyanis a Concorde mindkét ország nyelvében baráti egyezséget, szövetséget, harmóniát jelent. 

Az első két gép gyártása 1965 februárjában kezdődött el Európában és 1969-re kerültek tesztrepülésre alkalmas fázisba. A sikeres repülések után mindkét gép promóciós turnéra indult, hátha más légitársaságok is vásárolnak majd belőle. Az egyik gép Amerikát, a másik a távol keletet célozta meg. Sajnos a zajszennyezés, a magas üzemanyag költségek és az orosz vetélytárs, a Tu-144 párizsi balesete egyre növelte a légitársaságok aggodalmát. A végső döfést végül a kalkulálthoz képest hatszori, 23 millió fontos egységár, és az 1973-as olajválság adta meg. 

 

Általános jellemzők, érdekességek

A Concorde átlagos utazósebessége 2,02 Mach, azaz kb. 2510 km/h és a maximális repülési magassága elérte a 18 300 métert, szemben egy normál utasszállító 12 000 méterével szemben. 

A Concordeban korának minden csúcstechnikája megtalálható volt, hogy a lehető legjobb repülési jellemzőkkel fel lehessen vértezni. Ilyen újítás volt például az analóg jelekkel működő fly-by-wire technológia, azaz a korábbi hidraulikus vezérlést részben le tudták cserélni a minimális erőkifejtést igénylő elektronikára. Egy egyedi keringető rendszert is alkalmaztak, amely lehetővé tette, hogy repülés közben a számítógépvezérlés egyenletesen szétoszlassa az üzemanyagot a tartályok között, így őrizve meg a gép stabilitását és a súlypont vándorlást. A külső váza aluminiumból készült, ami még éppen megfelelt erre a sebességre, gyorsabb gép építésére már alkalmatlan lett volna. 

Concorde_landing_Farnborough_Fitzgerald.jpgA leforgatott orrkúp

Sokan emlékezhettek még az egyedülálló "droop-nose" technológiára, amely lehetővé tette a gép orrkúpjának elforgatását. A szuperszonikus sebességre való kiképzés miatt, a gépnek a lehető legáramvonalasabbnak kellett lennie. Ez a forma a pilóták gépből való kilátását azonban korlátozta, ezért volt kulcsfontosságú a leforgatható orrkúp, így sokkal többet láthattak leszálláskor. Érdekesség, hogy mivel a legmagasabb hőmérséklet, amit az alumínium szerkezeti változás nélkül elviselt 127°C volt, így a maximális sebességet Mach 2,02-ben állapították meg. Ilyen hőmérsékleten a géptörzs mindegy 30 cm-rel nyúlt meg. Ezt a változást úgy kompenzálták a fejlesztők, hogy a pilótafülke hátulsó részén, a fedélzeti mérnök konzolja és a váz közé egy rést ékeltek.

Concorde_G-BBDG_Cockpit.JPGA Concorde rengeteg analóg műszere

 

Menetrend szerinti járatok

A első menetrend szerinti járatokat 1976. január 21-én indították a London-Bahrein és a Párizs-Dakar-Rio De Janeiro útvonalakon. A hír hallatán az Egyesült Államok azonnal betiltotta a gépek leszállását az országban, főleg a lakosság hangrobbanás elleni tiltakozásai miatt, ezzel megakadályozta a transzatlanti járatok megnyitását. A tiltás nem tartott sokáig, hamarosan William Coleman engedélyt adott a Concorde-nak a washingtoni Dulles repülőtér használatára. Hamarosan a British Airways és az Air France is elkezdett járatokat szervezni a repülőtérre. 1977-ben végül országosan megszüntették a tiltást, ami New Yorknak nagyon nem volt ínyére, így azonnal kitiltotta a gépet a város teljes területéről. A zajszennyezés miatta hisztéria egy a közleménynek a hatására – miszerint az akkori elnöki gép, az Air Force One, ami egy Boeing 707-es volt, leszállás és felszállás közben hangosabb volt, mint egy Concorde – csökkenni látszott. 1977. november 22-én végül megérkezhetett az első Concorde a John. F Kennedy repülőtérre. 

 

Egy korszak vége

A 2000. július 25-én bekövetkezett párizsi katasztrófa, amelyben összesen 113-an vesztették életüket, már megpecsételte a gép sorsát. A balesetet az okozta, hogy percekkel a Concorde előtt a Continental Airlines egy DC-10-ese szállt fel, mely hajtóművének sugárfordítójáról leszakadt egy 40 cm-es fémlemez, amely megsértette az épp felszállni készülő gép egyik abroncsát. A sérülés hatására az szétrobbant és komoly károkat okozott a 4-es hajtóműben. Ezután a hajtómű kigyulladt, majd a gép megpróbált így felszállni. A CDG irányítótorony azt az utasítást adta, hogy próbáljanak meg átrepülni a Le Bourget reptérre. Megszakadt az összeköttetés, ekkor egy szállodába csapódott be a gép.

A baleset után azonnal leállították őket, az üzemanyagtartályt kevlárral erősíttették meg és a futóművet is módosították. Fél évvel később már újra forgalomban voltak, de a baleset miatt lecsökkent utasszám és a megnövekedett fenntartási költségek miatt, a gazdaságtalanságra hivatkozva az Air France és a British Airwasy is kivonta a gépeket a forgalomból. Az utolsó kereskedelmi járat 2003. október 24-én tette meg a New York JFK - London Heathrow utat. Az út különlegesebb volt mint a többi, a pilóta részletesebben dokumentálta a történéseket, és extra ételt is szolgáltak fel. Alább láthatunk róla egy utas által készített videót is:

 2003. november 26-án emelkedett utoljára a levegőbe – utasok nélkül – amikor visszavitték az egyik gépet oda, ahol készült, Filtonba. 

Jövőbetekintés 

A szuperszonikus repülőgépek következő generációjának kifejlesztése jelenleg csak tervben van. A Concorde kivonása után azonnal napvilágot látott pár koncepció, amik azóta a feledésbe is merültek. Csak néhány terv nőtte ki a tervezőasztalt, és jutott el valamilyen szinten a megvalósításig.

Az egyik ilyen a 2008-ban az Aerion Corporation által bemutatott Aerion SBJ, ami egy szuperszónikus magángép lesz a tervek szerint, 8-12 fős max. utaslétszámmal és 1.8 Mach-os végsebességgel. A tesztrepülések leghamarabb 2019-ben kezdődhetnek meg és 2021-re szeretné a cég forgalomba állítani. 

Aerion_SBJ.jpg

Aerion SBJ

Az Aerion mellett a Lockheed Martin állt elő konkrét tervekkel, bár nagy a lemaradásuk az Aerionhoz képest is. Ők is szintén kis létszámú, 8-12 fős gépben gondolkoznak, és elmondásuk szerint az egyedi formatervüknek köszönhetően, a hangrobbanás energiája csupán 1%-a lesz a Concorde által generált robbanásénak. 

Lockheed_Martin_Supersonic_Design_Concept.jpgA Lockheed Martin koncepciója

Természetesen az ember itt is elengedte a képzelőerejét, vannak tervek hiperszónikus utasszállító gépek kifejlesztéséről is, amely kategória a 6 Mach feletti végsebességet jelentené. 

Amint láthatjuk, a kivonás óta eltelt tíz évben nem sokkal lettünk közelebb egy működőképes alternatívához. Persze az egész szuperszónikus repülés szükségessége könnyen megkérdőjelezhető, de a több mint negyven éves Concorde, a mai napig az emberiség történelmének egy páratlan remekműve. 

11 komment concorde Tovább
Concorde – 10 éve nyugdíjban Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
11 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Így néz ki a fülkéből egy nappali landolás a JFK-n Így néz ki a fülkéből egy nappali landolás a JFK-n
  • Voltunk az Egyenlítőben – itt visszanézheted Voltunk az Egyenlítőben – itt visszanézheted
  • Manhattani tetőbároktól a szomorú, szürke Coney Island-ig – 12-14. nap Manhattani tetőbároktól a szomorú, szürke Coney Island-ig – 12-14. nap
  • Megjöttünk – 0. nap Megjöttünk – 0. nap
  • Ez az óriási szikla valahogy ott maradt Manhattan utcáin Ez az óriási szikla valahogy ott maradt Manhattan utcáin

A bejegyzés trackback címe:

https://548oranewyorkban.blog.hu/api/trackback/id/tr915657667

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2013.11.26. 20:16:21

érdekes a leállítás egyik indoka, a baleset.
nem a gép önön hibájábvól történt, maga a repülés is biztonságos, a típus arányaiban jóval kevesebb balesetet élt, mint bármi más, mégis, ezzel húzták rá a vizes lepedőt.
szóval lehet itt gazdaságossági krédésekről beszélni, de igen csak nagy kár érte, hogy nem repül.
Válasz erre 

igor1974 2013.11.27. 11:00:07

Szuper post, köszi!
Válasz erre 

uarempty 2013.11.27. 15:42:25

@Rocko-: komolyan ezért tiltották be, mert egy másik gépről leszakadt darab felsértett rajta ezt azt?Mire számítottak?hogy lepattan róla?Más típusú gépet nem rongált volna meg?Mikor egy boeing egy kacsától is megsérül?Érthetetten..lobbi szagot érzek.
Pedig ez egy nagyon jó kis gép, mi lett volna, ha az alut titánnal ötvözik?és megemelkedik a hőtűrése?mondjuk 200 fok körül? :)
Válasz erre 

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.11.27. 15:42:55

@igor1974: tényleg jó.
Válasz erre 

Rocko- 2013.11.27. 16:25:05

@uarempty: közvetve igen, ezért (is).
olyan biztonsági, tervezési hibát hozott fel, ami csak drágán volt javítható (a repülésben mi olcsó?), plusz a gép maga is gazdaságtalan volt, és a gép iránt is megrendült a bizalom. ezek így, együtt okozta a vesztét.
Válasz erre 

altimus 2013.11.27. 16:25:47

@Rocko-: repult utasmerfold/halalos aldozatra szamitva a concorde igen rossz gep volt. de nem is lehet mast varni, hiszen egy kihegyezett konstrukciorol van szo. raadasul a concorde eppen ott volt gyenge ahol tipikusan a balesetek nagyresze tortenik (felszallas, leszallas). a delta szarny miatt a gep manoverezhetosege nem volt a legjobb.

teny es valo, hogy a baleset nagy pech volt. az is teny, hogy az uzemanyag tartaly nem volt megerositve az also felverodesek ellen, ami azert nem olyan ritka mint gondolnank.

az az erzesem, hogy a baleset nelkul is elobb-utobb leallt volna a concorde. mara vallalhatatlanul kenyelmetlen lenne es draga. ameddig kozlekedett addig is csak presztizs okai voltak ennek.

egeszeben velve valoszinusitheto, hogy meg igen sok evtizedig nem lesz ujra hangsebesseg feletti kereskedelmi utasszallitas.
Válasz erre 

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2013.11.27. 17:10:43

Ez a szerencsétlen Concorde is olyan, mint az űrrepülőgép: marha büszkék vagyunk rá, azt hisszük ez aztán a jövőbemutató csúcstechnika - aztán hirtelen leállítják, és kiderül, hogy mindkettő egy zsákutca volt tulajdonképpen...
Válasz erre 

]{udarauszkasz 2013.11.27. 18:23:43

Ugyanaz tortent a Concorddal is, mint a Hindemburggal. Volt egy baleset, halalos aldozatokkal, ami nem megfelelo uzemeltetes miatt (hidrogengaz he helyett, illetve egy eroteljes behatas az uzemanyagtartalynal - mind konnyen javithato hibak)es erre ment a levesbe az egesz.
Mind a leghajok, mind a szuperszonikus repulogepek kozlekedhetnenek a mai napig meg.
A leghajokat lehetne hasznositani a kiepitetlen infrastrukturaju teruleteken nagy terhek szallitasanal is pl, a hiperszonikus gepek megfelelo hajtomutechnikaval meg a Concordnenal is hatekonyabban mukodhetnenek, a legkor felsobb retegeiben, esetleg szuborbitalis, ballisztikus palyan.
Válasz erre 

]{udarauszkasz 2013.11.27. 18:29:09

bocs, HindeNburg.
Válasz erre 

Pakos · http://iranynewyork.hu 2013.11.27. 20:29:19

@Hoppácska: Gazdaságilag mindkettő zsákutca, költséges lenne fenntartani őket, ez tény. Ettől függetlenül büszkék lehetünk rájuk, mert műszakilag mindkettő egy remekmű. A kettő szerintem nem összekeverendő.
Válasz erre 

Loyal - www.loyalmunkaruha.hu · http://www.loyalmunkaruha.hu 2014.02.17. 16:10:46

a legszebb repülő

www.77munkaruha.com
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

548 óra New Yorkban

Kimentünk, megnéztük és most beszámolunk róla. Hasznos és érdekes infók New Yorkról egy blogon.

 

548548



Pásztor Ákos és Máth Dávid

548

 

 

 

New York-i szállások

Booking.com

Kereső

Loading

Facebook

548 óra New Yorkban

Címkék

2012 (2) 60-as évek (2) 80-as évek (4) 8 spurce street (2) 9/11 (3) abercrombie & fitch (2) anno (29) apple store (2) art (12) battery park (2) belülről (11) beszámoló (14) british airways (4) broadway (3) brooklyn (7) brooklyn bridge (2) busz (2) Camp Leaders (7) Casey Neistat (2) central park (8) Central Perk (3) chelsea (4) Christopher Moloney (6) chrysler building (4) concorde (2) coney island (3) east river (2) East River (2) empire state building (6) esta (2) felhőkarcoló (10) fénykép (3) film (10) filmography (4) flatiron building (3) fotó (26) fotók (2) futás (2) ge building (2) graffiti (2) grand central terminal (3) Greenwich Village (3) gyémántkereskedők utcája (2) hajdan hétfő (2) Harlem (4) havazás (3) helikopter (2) high line park (3) hír (15) hó (2) hotel (3) hóvihar (2) interjú (2) jfk (2) Jóbarátok (2) karácsony (4) kávézó (2) képpárok (2) KEYBAR (2) king kong (2) kint (7) kinti magyarok (4) Kokó (2) komp (2) lengyelbolt (2) libegő (2) london (3) macys (3) madison square garden (2) magazin (50) magyarok (2) Manhattan (3) manhattan (25) maraton (3) metró (20) metrocardart (4) metrókártya (5) MTA (3) mta (4) must see (4) művészet (2) Nadrágmentes Metrózás Nap (2) newyork2018 (12) new york-i magyarok (8) new york szállás (2) new york times (3) park (2) parkok (2) patkány (3) penthouse (5) plaza hotel (2) póló (3) prospect park (2) rajz (2) rekord (2) repülés (2) sandy (3) san francisco (2) Staten Island (2) strand (2) street art (3) szilveszter (2) tábor (3) taxi (7) taxisofőr (2) tél (2) tervek (5) time-lapse (4) times square (4) Times Square (2) trinity church (2) tüntetés (2) útravaló (14) városnézés (5) vásárlás (4) videó (30) vlog (2) wall street (3) washington square park (3) williamsburg bridge (2) woolworth building (4) World Trade Center (3) WTC (3) wtc (14) Címkefelhő

Hirdetés

Archívum

  • 2020 február (1)
  • 2019 november (1)
  • 2019 október (2)
  • 2018 december (1)
  • 2018 november (1)
  • 2018 október (1)
  • 2018 szeptember (7)
  • 2018 augusztus (5)
  • 2018 július (2)
  • 2018 június (1)
  • 2018 április (2)
  • Tovább...

Nézz be ide is

 

  • Dönci blogja
  • NYC blog
  • Tengerentúlról jelentem
  • USA travel
  • NYC 2010
  • Gothamist (angol)
  • Tucsoni Dobostorta
  • CouchSurfing
  • Tudományos Fantasztikum

 

All rights reserved

Minden jog fenntartva © 2011-2017

süti beállítások módosítása
Dashboard