New Yorkban szinte bárhova el lehet jutni metróval. A sárga taxik mellett ez a fő tömegközlekedési eszköz a városban. Több mint 5 millió ember használja nap, mint nap, a nap 24 órájában. Oldalakat lehetne arról írni, hogyan is jutott el mai állapotáig, most azonban egy másféle nézőpontból közelítjük meg a témát. Mit is érdemes tudnia róla egy New Yorkba utazó turistának?
A New York-i metróhálózatot 24 vonalon, 468 állomáson érhetjük el. Mind az öt kerületet átszövik (Staten Island területén a Staten Island Railway közlekedik), és a G metró kivételével mindegyik érinti Manhattant.
A vonalakat alapvetően két típus szerint osztályozzák: Local és Expressz.
Ahogy a nevükből is következik, a local szerelvényekre minden megállóhelyen fel lehet szállni, míg az expresszekre csak a nagyobb csomópontoknál. Természetesen itt is vannak kivételek: éjszaka, hétvégén, felújítások alkalmával, a rendszerint expresszként közlekedő szerelvények lehetnek localok is. Érdemes tájékozódni az MTA honlapján a változásokról, ugyanis a kisebb probléma, ha egy alapvetően gyorsvonat mindenhol megáll, de előfordulhat, hogy teljesen más útvonalon is közlekedik. Tavaly nyáron, egy éjjeli látogatás után a Williamsburg Bridgenél, csak hosszas kínlódás, jó néhány átszállás árán sikerült hazavergődnünk. Jó esetben az állomásokon is ki vannak írva a változások, szóval érdemes nyitott szemmel járni.
Budapesttel ellentétben, New Yorkban nem fogunk ''jól'' szituált ellenőrökbe botlani, ugyanis nincsenek. Az utazáshoz metrókártyára lesz szükségünk, amit a metró területére történő belépéskor le kell húzni az arra kijelölt eszközön, ami így áthaladást biztosít. Erre a célra különböző forgó kapus megoldásokat alkalmaznak, tehát szó sem lehet lógásról (na jó, meg lehet oldani, de nem árt figyelni a kamerákra, amik a kapukat figyelik). A kapuk előtt van lehetőségünk metrókártyát vásárolni automatákból, vagy a már meglévő kártyánkat feltölteni. Egy menet ára jelenleg $2,25. Valamivel több mint itthon, de a kinti keresethez mérve nem drága. Ráadásul a New York-i buszokat is igénybe vehetjük vele.
Jó hír, hogy egy menet kifizetése után, ha akarunk reggeltől estig is metrózhatunk oda-vissza, átszállhatunk ahányszor csak akarunk, amíg el nem hagyjuk a metró területét, nem kerül plusz költség felszámolásra (viszont a vásárlástól számított két órán belül fel kell használnunk). Mivel a város metróhálózatával szinte bárhova el lehet jutni, és az esetek többségében úgyis a metrót fogjuk használni, érdemes bérletet vásárolnunk.
Heti és havi bérletek közül választhatunk. Előző $29, utóbbi $104 dollárral fogja megterhelni pénztárcánkat. Ha ragaszkodnánk a minden alkalmas fizetéshez, érdemesebb kicsit nagyobb összeggel feltölteni a kártyánkat, ugyanis bizonyos összegenként jár ajándékba néhány dollár. További lehetőségekért látogassatok el az MTA honlapjára.
Ejtsünk pár szót a metró színvonaláról. Manhattanan belül nem sok rosszat tudok mondani, a tömegen, a kocsikon túlzásba vitt légkondin - ami az összes kerületre igaz -, és a peronokon lévő, nyáron szinte elviselhetetlen hőség mellett. A külsőbb kerületekben viszont egyáltalán nem rózsás a helyzet. Koszos állomások szemétben játszó patkányokkal, lepukkant kocsik, s még lepukkantabb megállók. Erre jön ismét a tömeg, és a hőség a peronokon. Azt kell mondjam a budapesti megállók sokkal rendezettebbek, tisztábbak, pedig nálunk is látni meredek dolgokat. Mondjuk a kigyulladó szerelvények csak nálunk divatosak.
A következőkben egy kis segítség a New York-i metróautomata használatához. Egy egy alkalmas jegyet fogunk venni.
1. Így fest az automata. Amint láthatjuk egy viszonylag nagy érintő-kijelzővel látták el. Fizethetünk készpénzzel – lehet papír, vagy érme – illetve bankkártyával is.
2. Nyelvválasztás után, a következő képernyő fogad. Kérem válassza ki a MetcoCard tipusát. Bökjünk a SingleRide opcióra!
3. Mi sem lehetne egyértelműbb: hogyan szeretnénk fizetni? Válasszuk a nekünk megfelelőt.