Az elmúlt évszázad filmgyártása kitermelt számos elhíresült jelenetet. Ezek mára mind önálló életet élnek, sokukról azt is elfelejtettük melyik filmből való, szövegüket idézve, vagy mozdulataikat utánozva viszont mindenki tudja mire gondoljon.
Ezek közt az elhíresült jelenetek közt nem egy New Yorkban játszódik, a városban, ahol olyan remekművek készültek, mint A Keresztapa, vagy a Taxisofőr.
Manhattanban nem találni utcát, ahol ne forgattak volna legalább egy tucat filmet,
de az egész város, a legutolsó négyzetméterig jól dokumentált, hála az amcsi filmgyártásnak. Volt miből szemezgetni a poszthoz, még ha a kiemelt jelenetek közt akadhat olyan is, ami egy kaliforniai stúdióban készült, és csak a film köthető New Yorkhoz.
King Kong (1933)
Az óriásgorilla - miután kitombolja magát Manhattanban - megmássza az akkor még a világ legmagasabbjának számító Empire State Buildinget. A tetején hadakozik a repülőkkel, majd a mélybe zuhan. Ez a néhány perc máig filmtörténelem egyik legismertebb jelenete.
A rakparton (1954)
Elia Kazan összehozott nem egy remekművet pályafutása alatt. A háromszoros Oscar-díjas filmrendező 1954-es A rakparton című filmjében az emlékezetes pillanatok egyike, amikor Terry (Marlon Brando) felveszi Edie (Eva Marie Saint) bal kesztyűjét séta közben (link). Egy másik, szintén kettejükhöz köthető jelentben Terry beront Ediehez. Betöri a nő ajtaját, rátámad, és a hadakozás heves csókba tör át.
Érdekesség a filmmel kapcsolatban, hogy bemutatása előtt Elia Kazan vallomást tett az Amerika-ellenes Tevékenységeket Vizsgáló Bizottság (HUAC) előtt, és megnevezte néhány ismerősét, pályatársát, akik (hozzá hasonlóan) a Kommunista Párt tagjai voltak. Baloldali körökben ezután számkivetetté vált. Kazan önigazolásképp forgatta le a filmet, önéletrajzi könyvében a következőképpen fogalmaz, hogy milyen érzések kerítették hatalmába, amikor a művet 8 Oscar-díjjal (köztük a legjobb rendezés díjával) jutalmazták: "Aznap belekóstoltam a bosszú ízébe - és ízlett. A Rakparton az én történetem. A forgatás minden napjával tudtára adtam a világnak, hogy melyik oldalon állok." (forrás)
Hétévi vágyakozás (1955)
Marilyn Monroe megáll a metróalagút szellőzőrácsán hűsölni, ám ekkor egy szerelvény elhalad és a szele felfújja fehér szoknyáját. Ha magát a filmet vagy ezt a jelenetet nem is, de a díva mozdulatait, lábtartását a fellibbenéskor rengetegen ismerik.
Érdekesség, hogy Monroe férje, a híres baseballjátékos Joe DiMaggio őrjöngésbe kezdett a jelenet forgatásakor. Túlzott féltékenysége, erőszakossága miatt - a már a kezetektől rossz - kapcsolatuk nem sokkal később válással végződött.
Félévente randevú (1957)
A film két jegyben járó fiatal története. Mindketten más jegyesei, mégis egymásba szeretnek. Amikor New Yorkba érnek elhatározzák, hogy hat hónappal később összeházasodnak. A hajójuk épp befut Manhattanba, amikor megbeszélik a részleteket. Eldöntik, hogy a fél év alatt nem találkoznak és mind a ketten azon lesznek, hogy munkát találjanak. Október 1-re, délután öt órára tűzik ki a viszontlátás időpontját, és amikor jön a kérdés, hogy hol legyen a találkozó, a hajó ablakán feltűnik az Empire State Building. Ekkor Nickie Ferrante (Cary Grant) ráböki - ebben a szörnyen giccses jelenetben -, hogy ott, a tetején.
Álom luxuskivitelben (1961)
Felejthetetlen pillanatok a film nyitányában, amikor a gyönyörű Audrey Hepburn megáll egy Tiffany & Co. ékszerbolt előtt és egy zacskóból előveszi a reggelijét.
A keresztapa (1972)
Marlon Bando fantasztikus színész volt, ahogy ezt A Keresztapában is bizonyította. Don Vito Corleone minden pillanata óriási, a színészi játék iskolapéldája. Már a film első percei elvarázsolnak. Szívességkérők érkeznek a maffiavezér lányának esküvőjén és hamar elhangzik egy sokat idézett mondat: "Egy napon, ami sem jön talán soha, majd én is kérek tőled valami szívességet."
Taxisofőr (1976)
A Scorsese–De Niro-kettős zsenijének csúcsa a Taxisofőr. Számtalan pazar jelentet kiemelhetnénk ebből a filmből (például Travis kalandját a tinikurvával), de kétségtelenül a tükör előtt álló őrült Travis a legjobb. A tükrös perceket kár is körbeírni - látni kell! "Te hozzám beszélsz?"
Amerikai pszicho (2000)
A film eleji monológ megérne egy posztot, ahogy Patrick Bateman összes ámokfutásáról is oldalakat lehetne írni, de itt csak egy jelenetről van szó, mégpedig legjobbról, Paul Allen meggyilkolásáról. A pszichopata karakter már attól dühbe jön, ha egy kollégájának az övénél jobb névjegykártyája van, de amikor Paul azzal henceg, hogy bármikor képes asztalt foglalni a Dorsiába, Batemant elfogja a gyilkolási vágy. A lakásán a Huey Lewis and the News munkásságának elemzése közben felvesz egy esőkabátot, majd egy baltával szétveri kollégáját.