548 óra New York

  • FŐOLDAL
  • UTAZÁS ELŐTT
    • ÁLTALÁNOS INFORMÁCIÓK
    • PAPÍROK A BELÉPÉSHEZ
    • ÍGY KERESS SZÁLLÁST
    • TANÁCSOK A REPÜLŐJEGYHEZ
    • AMERIKAI HATÁRÁTLÉPÉS
  • LÁTNIVALÓK
  • FEDEZD FEL
    • EGYÉL JÓKAT
  • TIPPEK
    • ÍGY TÖMEGKÖZLEKEDJ
    • VÁROSNÉZÉS
  • GYIK
Intrepid, az úszó múzeum

Intrepid, az úszó múzeum

Írta: Pakos

New York számos világhírű múzeumának ad otthont. Museum of Natural History, Metropolitan Museum, Guggenheim Museum – csakhogy a legfontosabbakat említsem. Mind-mind megérne egy külön posztot, most azonban egy sokkal furcsábbal fogunk foglalkozni: Manhattan nyugati 46. utcájának végén, a Hudson folyón hánykolódik az Intrepid repülőgép-hordozó, amely ma múzeumként funkcionál, de nem volt mindig itt …

Leánykori nevén Intrepid CV-11 ESSEX osztályú repülőgép-hordozó. Története egészen a második világháborúig nyúlik vissza, amikor az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészete úgy döntött, katonai erejét demonstrálva, harminckét hordozót építtet, többet mint amennyi a világ összes államának együttesen a rendelkezésére áll.

Ennek a programnak a jelzője az ESSEX, bár végül csak 24 darab készült el, a terv többi tagját törölték. 1941. december 1-jén láttak hozzá az építéshez, és két év alatt készültek el vele. Az ötödik ESSEX osztályú repülőgép-hordozóként, 1943. április 26-án jött ki a szárazdokkból. A legénység alig pár hónapos kiképzés után harcba indult vele, így a hajó még tevékeny résztvevőjévé válhatott a második világháborúnak. Számos összeütközésben vett részt a japánok ellen a Csendes-óceánon 1944 és 1945-ben. Öt kisebb-nagyobb sérülést szenvedett a csatákban – túlnyomó részben japán kamikaze repülők miatt kellett javítani. Később még szolgált a vietnami háborúban, majd 31 éves szolgálat után, 1974-ben a tartalék állományba helyezték, míg végül 1980-ban végleg törölték a haditengerészet állományából. 1982-ben vette át egy múzeumalapítvány, amelynek köszönhetően 1982 augusztusától bárki számára megtekinthető Manhattanban. 

A hajó történetében közel 25 évig semmi változás nem történt, a New York-iak életének részévé vált. Furcsa is lehetett, amikor 2006-ban elvontatták a hajót a New Jersey-i Bayonne kikötőbe, mivel megérett a hajó, és a 86-os móló is egy nagyobb renoválására. Azaz csak vontatták volna, mivel az első, November 6-i kísérlet során elakadt a hajócsavar a Hudson sűrű iszapjában. Egy medertakarítás után, december 5-én végül sikerrel jártak. A javítások után a hajó még Staten Island-en is időzött - ahol a múzeumi létesítmények korszerűsítése zajlott - mielőtt visszakerült volna régi helyére Manhattanbe 2008 végén. 


A fedélzet

Történetének rövid áttekintése után, térjünk is rá, miért érdemes felkeresni. Akiknek nem lenne elég maga a hajó lenyűgöző mérete és látványa, annak akad itt néhány érdekesség. A fedélzeten számos harcászati eszköz megtalálható a világ minden részéről, bár a hazai paletta elsőbbséget élvez. Ki ne ismerné a hírhedt F-16-os vadászgépet, amely hosszú éveken keresztül élvezett vezető szerepet az Egyesült Államok légierejében, vagy ki ne hallott volna az egykor sebességi rekordokat döntő Lockheed A-12 felderítőgépről. Akik viszont egyiket sem ismernék, azoknak itt egy tuti befutó: a XX. század második felében volt egyeduralkodó az utasszállító repülőgépek mezőnyében, legalábbis sebesség terén mindenképpen. London–New York-távon máig tartja az időrekordot, 2 óra 52 perc 59 másodperccel. Ez nem más, mint egykoron a British Airways gépparkját erősítő Concorde SST. A repülőkön kívül néhány tengeralattjáró is helyet kapott a 86-os mólóban, de a teljesség igényének kielégítése érdekében, itt a teljes lista:

US Air Force

F-16 Fighting Falcon
Lockheed A-12

US Navy

USS Growler
F-14
A-4 Skyhawk
T-34 Mentor
TBM Avenger
E-1 Tracer  
F-11 Tiger
FJ-2/-3 Fury
F-8 Crusader
A-6 Intruder
F3H Demon
F-9 Cougar
Piasecki H-25

US Marine Corps

F-4 Phantom II
AV-8C Harrier
F3D Skyknight
AH-1J Sea Cobra

US Army

AH-1 Cobra
UH-1 Iroquois
Bell 47

US Coast Guard

Sikorsky H-19
Sikorsky HH-52

NASA

Aurora 7 (replika)
Enterprise (jövőben)

Külföldi

British Airways Concorde G-BOAD
Étendard IV
IAI Kfir
MiG-15
MiG-17
MiG-21
British Royal Navy Supermarine Scimitar

Egyes forrásoktól úgy hírlik, a NASA Enterprise űrsiklójának is az Intrepid lesz az otthona.

Annak ellenére, hogy milyen domináns része Manhattannak ez a monstrum, kevés New York-ban játszódó filmben tűnik fel. A közelmúltból a legismertebb talán a Legenda vagyok című film, Will Smith-szel a főszerepben. Egy jelenet erejéig láthatjuk, amint a fedélzeten golfozik németjuhásza társaságában. 


Itt se golfoznak sokan

Fogadjatok meg egy tanácsot, ha ott jártok, nézzetek be, és írjátok le milyen volt!

32 komment magazin concorde manhattan anyahajó intrepid múzeum Tovább
Intrepid, az úszó múzeum Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
32 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Nézz körbe 1911 New York-jában, színesben Nézz körbe 1911 New York-jában, színesben
  • Így néz ki a fülkéből egy nappali landolás a JFK-n Így néz ki a fülkéből egy nappali landolás a JFK-n
  • Egy nap New York-ban szeptember 11-én – 6-7. nap Egy nap New York-ban szeptember 11-én – 6-7. nap
  • Ilyen egy freestyle rapcsata Manhattan közepén – 2-3. nap Ilyen egy freestyle rapcsata Manhattan közepén – 2-3. nap
  • Ez az óriási szikla valahogy ott maradt Manhattan utcáin Ez az óriási szikla valahogy ott maradt Manhattan utcáin

A bejegyzés trackback címe:

https://548oranewyorkban.blog.hu/api/trackback/id/tr723399472

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

LiberAll 2011.12.04. 10:20:56

Javaslat, hogy az A-12 javítsd át SR-71-re vagy Blackbirdre, nekem is gondolkoznom kellet egy pár percet, hogy mi is ez. :)
Válasz erre 

proletair · http://lemil.blog.hu 2011.12.04. 10:35:36

@LiberAll:
Nem volt az hibás, volt ilyen elnevezés, és a gép sárkánya is kissé különbözött a későbbi SR-71-től.

Bosszantóbb a "kifutópálya" megnevezés. Fedélzet lesz az.

Amúgy remek kedvcsináló.
Válasz erre 

Ata1981 2011.12.04. 10:39:39

@LiberAll: Igen, a legkorábbi verziókat nevezték A-12-nek, úgyhogy teljesen rendben van.
Válasz erre 

slowmotion 2011.12.04. 10:41:39

@LiberAll: tulajdonképpen helyes az elnevezés, mivel a fejlesztés során valóban A-12 néven futott.
gondolom, ők is csak az írták le, amit láttak/mondtak nekik.
Válasz erre 

2011.12.04. 10:49:06

Én a Tomcat nevét hiányolom, ha már a többié oda van írva.
Válasz erre 

art · http://www.nyctrip.blog.hu 2011.12.04. 10:55:14

Én jártam itt, nagy élmény volt. Amikor a toronyból a repülőket nézed, és ott pöffeszkedik mögöttük a város, az elég szép látvány.
Egyébként a belső deckek is érdekesek. A legénység mindennapjait mutatják be, valamint a hangar deck-ben még van egy rakás gép, helikopter.
Válasz erre 

Bert Maverick 2011.12.04. 10:55:26

Ha már javítgatunk: a fotón én látni vélek egy Szu-27-est, ami a listából hiányzik. Persze lehet, hogy ez egy régi fotó, és már nincs kiállítva.

Amikor a filmekben mutatták, mindig kíváncsi voltam, hogy hívják a hajót, most végre megtudtam :)
Válasz erre 

fynndafrail 2011.12.04. 11:07:14

Igen érdekes blog lesz ez, ha kicsit sikerül polírozni rajta, enyhe kihívásokkal küzd a házigazda a magyar nyelv területén :-D Nem nagy gond, csak idegesítő hogy rosszul használ ragokat, kifejezéseket.

Apróság: az anyahajók nem gyártósoron készülnek hanem szárazdokkban, sólyán, neadjisten hajógyárban. Mikor egy féltucat hasonló fogalomzavarba botlik az ember egy amúgy izgalmas blogon, akkor az rendkívül frusztráló ám...
Válasz erre 

Frankofil 2011.12.04. 11:07:47

A filmes megjelenésekhez,A nemzet aranyában is hosszabban tűnt fel,ráadásul mint nyüzsgő turistalátványosság.
Válasz erre 

Sausage 2011.12.04. 11:14:44

Koszi a cikket, es mivel mindenki nyelveszkedik en is azt teszem.:) Ez biza repulogep-hordozo, nem pedig anyahajo. A kulonbseg pedig annyi, hogy az anyahajora nem tudtak leszallni, csak felszallni rola. (Mellette landoltak hidroplankent, vagy szarazfoldre tertek vissza).
Válasz erre 

Semper Fidelis 2011.12.04. 11:55:46

Jó ez a múzeum, jártam ott. Jól néz ki a város és a harci gépek kontrasztja. Ráadásul father's day volt, féláron adták a jegyet :o)))
Válasz erre 

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.12.04. 12:24:02

Megtanulok golfozni és kiruccanok! :) Hány lyukas a pálya és hol van a bunker? :)
Válasz erre 

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2011.12.04. 13:34:18

Id. George Bush IIVh-s vadászgépe is itt van kiállítva a fedélközben...aztán van repülőszimulátor (F-16) is...érdekes hely.
Válasz erre 

mekeke 2011.12.04. 13:49:40

És most mitől ominózus?
Válasz erre 

Pakos · http://iranynewyork.hu 2011.12.04. 13:59:06

@mekeke: Köszi, elírás, javítva :)
Válasz erre 

szilvesztermacska 2011.12.04. 14:20:15

Mennyi erdekes helyre el lehetne menni, ha felmernek szallni repulore.
Válasz erre 

szilvesztermacska 2011.12.04. 14:20:45

*latom sok itt a nyelvesz, a felmernek veletlenul lett egyben, az fel mernek termszetesen.
Válasz erre 

gipsz1234 2011.12.04. 15:33:16

Mirage gép is volt a fedélzeten, a MIG-ek meg a lengyel légierő gépei voltak.
A hordozón érdekesek voltak az alsó szintek is. Kár hogy arról nem tettél be fotót.
@Sausage: A hordozó (carrier) nem azt jelenti hogy nem tud rá leszállni gép. Nézz utána a dolgoknak mielőtt butaságokat írsz.
Válasz erre 

mostmareleg77 2011.12.04. 15:37:06

Pakos: Will Smith-szel. Nincs -al, -el rag a magyarban, soha nem is volt, csak teljesen hasonuló -val, -vel rag. Honnan szedik ezt az otrombaságot az emberek... Jó, tudom, csak egy nyelvtannácinak otrombaság, de akkor is.
Válasz erre 

gipsz1234 2011.12.04. 15:38:48

Ja és amikor én ott voltam (2009) akkor a fedélzet part felé eső végén volt egy Blackbird
Válasz erre 

proletair · http://lemil.blog.hu 2011.12.04. 16:38:38

@gipsz1234:
Bárhogy is olvasom, jót írt: a posztban szereplő hajó repülőgép-hordozó (aircraft carrier), nem pedig anyahajó. Egyébként ezt írta: "az anyahajora nem tudtak leszallni, csak felszallni rola". Te meg ezt írtad: "A hordozó (carrier) nem azt jelenti hogy nem tud rá leszállni gép."

Tessék szöveget értelmezni.
Válasz erre 

Sausage 2011.12.04. 17:00:02

Mielott egymasnak esunk, en valoban nem azt irtam, amit gipsz kifogasol, de erteni velem, mi volt a gondja. Tevedhetek is, de mivel ezt nem guglibol hanem fejbol sikerult hoznom, nehez lenne linket adnom. Neked viszont nyilvan konnyu. :)

Fotok jok lennenek meg, onnan ahonnan a tobbi jott.
Válasz erre 

SB_U2 2011.12.04. 17:20:29

A Lockheed gép megnevezése helyesen A-12, ez volt az együléses verzió. A programot 1968-ban zárták le. Az SR-71 kétüléses volt. A hordozón található gép száma: 60-6925.
Válasz erre 

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2011.12.05. 05:45:36

@mostmareleg77: csak nyelvtannyilas :)
Válasz erre 

T-Bag 2011.12.05. 09:48:33

Idén Májusban jártam ott. Hát tényleg lenyűgöző látvány mind a mérete (kivül-belül) mind a rajta lévő repülők, helikopterek látványa, háttérben a város sziluettjével igazán pompás képet fest. Nekem a lopakodó tetszett a legjobban. Pont veteránok napja volt, ebből kifolyólag rengeted családos ember gyerekekkel tolongott. 45 percet álltam sorban a tűző napon, de megérte. Mellette 1 most is aktív anyahajó volt (LH-07 amphibious assault ship) na az brutál volt. Másnap pont a Szabadság-szoborhoz hajókáztunk, mikor elment mellettünk, félelmetes volt. A fedélzeten a tisztek és a közlegények felsorakoztak és tisztelegtek NYC-nek a városnak, amit elhagytak. Még most is libabőrös vagyok, ha rágondolok. Ilyen hazaszeretetet és tiszteletet még sohasem láttam. Jó volt nagyon.
Válasz erre 

Marci Hevesen 2011.12.06. 23:54:47

@Bert Maverick: Én októberben voltam a hajón. Nincs rajta Szu-27-es sajna :( Szerintem az F-14 Tomcat-et nézted el.
Válasz erre 

gyurma6 2011.12.07. 08:55:30

87 ben voltam ott elöször, érdekes volt kivülröl is, meg bent a vetités is. A tengeralattjárot is belehetett járni. Azota többször jártam , néha cserélődnek a repülők, de mindig van élet rajta.
Szép onnan a város, de a két torony hiányzik.
Válasz erre 

Pakos · http://iranynewyork.hu 2011.12.07. 10:28:18

@Marci Hevesen: Köszi szépen, igazad volt, téves forrásból származott a Szu-27-es.
Válasz erre 

Pakos · http://iranynewyork.hu 2011.12.07. 10:29:46

@gyurma6: Minek köszönhető, hogy az elmúlt 25 évben ilyen sokszor megfordultál New Yorkban? Kint élsz? Munka?
Válasz erre 

stero · http://newyorkrangers.blog.hu/ 2011.12.09. 16:10:37

pár hete voltam ott de a néhány tengeralattjáró az egyetlen egy darabot jelent.

az intrepid egyik fedélzetén látható a hajó legobol elkészített 4-5 méteres modellje, marha jól néz ki.
Válasz erre 

gyurma6 2011.12.09. 17:31:38

@Pakos: Reptéri alkalmazott vagyok, igy volt erre lehetőségem, sajnos 3 éve már nem voltam. Nem járunk oda.Hiányzik is.
Válasz erre 

Zenoka 2012.08.22. 00:22:13

En voltam tobbszor is, ismerosoket viszem oda, mert erdekesnek talalom...es ok is.
Engem meglepett a Concorde szuk es puritan belseje, plane, hogy gazdagok jarganya volt.
Ami meg megkapo, az a hajo belsejeben fellelheto berendezesek, a katonak hajdani eletenek szintere.
A fedelzeten levo latvany pedig lenyugozo, a repulok es a varos kepevel.
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook
Booking.com

548 óra New Yorkban

Kimentünk, megnéztük és most beszámolunk róla. Hasznos és érdekes infók New Yorkról egy blogon.

 

548548



Pásztor Ákos és Máth Dávid

548

 

 

 

New York-i szállások

Booking.com

Kereső

Loading

Facebook

548 óra New Yorkban

Címkék

2012 (2) 60-as évek (2) 80-as évek (4) 8 spurce street (2) 9/11 (3) abercrombie & fitch (2) anno (29) apple store (2) art (12) battery park (2) belülről (11) beszámoló (14) british airways (4) broadway (3) brooklyn (7) brooklyn bridge (2) busz (2) Camp Leaders (7) Casey Neistat (2) central park (8) Central Perk (3) chelsea (4) Christopher Moloney (6) chrysler building (4) concorde (2) coney island (3) east river (2) East River (2) empire state building (6) esta (2) felhőkarcoló (10) fénykép (3) film (10) filmography (4) flatiron building (3) fotó (26) fotók (2) futás (2) ge building (2) graffiti (2) grand central terminal (3) Greenwich Village (3) gyémántkereskedők utcája (2) hajdan hétfő (2) Harlem (4) havazás (3) helikopter (2) high line park (3) hír (15) hó (2) hotel (3) hóvihar (2) interjú (2) jfk (2) Jóbarátok (2) karácsony (4) kávézó (2) képpárok (2) KEYBAR (2) king kong (2) kint (7) kinti magyarok (4) Kokó (2) komp (2) lengyelbolt (2) libegő (2) london (3) macys (3) madison square garden (2) magazin (50) magyarok (2) Manhattan (3) manhattan (25) maraton (3) metró (20) metrocardart (4) metrókártya (5) MTA (3) mta (4) must see (4) művészet (2) Nadrágmentes Metrózás Nap (2) newyork2018 (12) new york-i magyarok (8) new york szállás (2) new york times (3) park (2) parkok (2) patkány (3) penthouse (5) plaza hotel (2) póló (3) prospect park (2) rajz (2) rekord (2) repülés (2) sandy (3) san francisco (2) Staten Island (2) strand (2) street art (3) szilveszter (2) tábor (3) taxi (7) taxisofőr (2) tél (2) tervek (5) time-lapse (4) times square (4) Times Square (2) trinity church (2) tüntetés (2) útravaló (14) városnézés (5) vásárlás (4) videó (30) vlog (2) wall street (3) washington square park (3) williamsburg bridge (2) woolworth building (4) World Trade Center (3) WTC (3) wtc (14) Címkefelhő

Hirdetés

Archívum

  • 2020 február (1)
  • 2019 november (1)
  • 2019 október (2)
  • 2018 december (1)
  • 2018 november (1)
  • 2018 október (1)
  • 2018 szeptember (7)
  • 2018 augusztus (5)
  • 2018 július (2)
  • 2018 június (1)
  • 2018 április (2)
  • Tovább...

Nézz be ide is

 

  • Dönci blogja
  • NYC blog
  • Tengerentúlról jelentem
  • USA travel
  • NYC 2010
  • Gothamist (angol)
  • Tucsoni Dobostorta
  • CouchSurfing
  • Tudományos Fantasztikum

 

All rights reserved

Minden jog fenntartva © 2011-2017

süti beállítások módosítása
Dashboard