A kerubinabmb style divatblog szerzőjétől kaptuk legújabb posztunk anyagát. Viktória egy mindeddig lefedetlen témát mutat be, a város divatkultúráját.
Engedjétek meg, hogy bemutassam New York azon szegmensét, ami sok nőt érdekelhet és ez pedig nem más, mint a divat és a vásárlás. Jómagam is bloggerként tevékenykedem szabadidőmben, azon belül is a divat világa szippantott magába, így remélem egy valós képet festhetek arról, ami kint vár ránk, nőkre shopping fronton.
New York-ot a filmeknek hála mindannyian jól ismerjük. Azt viszont már az elején le kell szögeznem, hogy ne ezen alkotások helyszíneinek szemléje miatt menjetek el a Nagy Almába. Bár tény, hogy különféle városnéző kirándulások épülnek egy-egy sikerszéria színtereinek bemutatására, azért ennél sokkal többet tartogat ez az impulzív város.
Természetesen számos filmekben látható jelenet jutott eszünkbe, melyek némely áruházhoz vagy üzlethez köthetők. Elég csak Audrey Hepburnre gondolni, aki előszeretettel reggelizett a Tiffany előtt, miközben a csodaszép ékszereket nézegette.
A sorozatokból áradó luxus az Upper East Side-on és a 5th Avenue-n is érezhető, de nem olyan nagy dózisban, mint azt mi gondolnánk. Be kell érnünk az utcákon kószáló limuzinok látványával, mert igen, azokból van nem is kevés, persze taxiból még több, ahogy dudálásból és utcasarki gyorsbüféből is. De ez New York, a hamisítatlan varázsával és a megnevezhetetlen különleges illatával – igen, illat, mert ez a valami ez nem bűz, ez a valami ez New York maga – teljes és abszolút szerethető.
Nehéz összefoglalni azt, amit ez a felhőkarcolókkal teli város adott és a mai napig ad a divatnak. Talán kezdhetnénk azzal, hogy itt kapott otthont a Parsons The New School for Design. Az iskola a Garment District nevű divat negyedben található, aki itt szeretne tanulni, annak kicsit mélyebben a zsebébe kell nyúlnia, ugyanis egy tanév közel 10 millió forintba kerül. Az intézmény falai közt többek közt olyan tehetségek végeztek, mint Tom Ford, Donna Karan, Marc Jacobs, Alexander Wang, Jason Wu és Anna Sui.
Évente kétszer kerül megrendezésre a New York-i divathét, ami idén ünnepli 70. születésnapját. 1943-ban Eleanor Lambert divatújságíró kezdeményezésére hozták létre az akkor még Press Week nevű rendezvényt, bemutatva ezzel az amerikai tervezők különféle kreációit. 1994-ig mindig más helyszín adott otthont a nívós eseménynek, majd ettől az évtől fogva a Bryant Park lett az állandó színhely, amit 2010-ben a Lincoln Cente váltott fel. Fontos megjegyeznem, hogy 2009 óta hivatalosan a Mercedes-Benz Fashion Week nevet viseli.
Ha New York-ban vagy, az idő is mintha jobban repülne, úgy érzed, semmire se elég és bárcsak 48 órából állna egy nap. Női szempontból nézve nem szép dolog kiemelt látványosságok közé jobbnál jobb üzleteket illeszteni, mert az ember lánya sohse jut el A-ból B-be reális idő alatt, csak tízszeres késéssel. Valamit látni is kéne, nem csak vásárolni. Ez a dilemma pedig idővel arany középutat nyer, így elég tartalmas, élményekben és zsákmányokban gazdag napokat tartogat nekünk ez a város.
Profi módon értenek ahhoz, hogyan működik a piac és mit kell tenniük ahhoz, hogy minél több pénzt hagyj ott. Az üzletek inkább hasonlítanak egy ruhákkal megrakott klubhoz: hangos zene, jókedvű - olykor táncoló - eladók, ilyen környezetben pedig ki ne vásárolna szívesen?
Végigmenni a különféle boltok listáján száraz és unalmas lenne, éppen ezért kiválogattam nektek pár üzletet, ahova mindenképpen érdemes betérnetek ha a Nagy Almában jártok. Abban biztos vagyok, hogy mindenki megtalálja a neki való darabot, egyszerűen olyan széles a paletta, hogy képtelenség üres kézzel/bőrönddel hazamenni.
Times Square - Forever21: A fényreklámokkal teli téren található New York talán egyik legnagyobb Forever21 üzlete (a város számos pontján van még elszórva nem is kevés belőle). Európai szemmel ez a négyszintes csoda sok nő kívánságlistáját megtoldaná jó pár remek darabbal. Minden emelet más-más választékot tartogat a fast fashion darabok szerelmeseinek és külön piros pont, hogy a plus size méretekkel rendelkező hölgyekről se feledkeznek meg. Árban leginkább a H&M üzleteihez tudnám hasonlítani vagy talán még kicsit annál is olcsóbbak.
A nagy designer márkák üzletei nem lehetetlenítik el a kényelmes vásárlás érzetét. Gondolok itt arra, hogy itthon sokan félve vagy egyáltalán nem mennek be egy-egy magasabb árkategóriájú brand üzletébe, mert valahogy ez így alakult ki, az eladók se mindig a legkedvesebbek a látszólag nem a felső tízezerben mozgó vásárlóval. Kint ez abszolút nem érezhető, bemehetsz akár tornacipőben is, egyenrangú vásárlónak számítasz azzal aki mondjuk Louboutin-t visel. Nekik nem az a fontos miben vagy, hanem hogy mennyi pénzt hagysz ott és jobban belegondolva ez a normális hozzáállás. Éppen ezért érdemes benézni a luxusáruházakba is, ahol tény, hogy nem szól hangos zene, de kedvünkre nézelődhetünk a különféle márkáknak kialakított sarkokban úgy, hogy nem liheg mögöttük valaki azt kérdezgetve: segíthetek?
Kint nem státuszszimbólum Abercrombie-t hordani, hiszen olyan áron kínálják ezen termékeket, hogy akárki könnyen megvásárolhatja. Itthon azt vettem észre, hogy csak egy bizonyos réteg engedheti meg magának. Egy esősebb napon a városban sétálva, a legtöbb nőn Hunter gumicsizmát láttam, ami itthon is minimum 30 ezer forint. Kint nem, például egy Ralph Lauren gumicsizmát is már 35-40 dollárért megkaphatsz, ami valljuk be, nem nagy befektetés egy olyan darabért, ami ha úgy alakul, egy életen át szolgálatunkra lesz.
A H&M üzletei rendszerint többszintesek, hatalmas választékkal. Bár azt hittem, kint kicsit más lesz, de nagyjából ugyanaz a felhozatal mint itthon. Persze van amiből több szín van, meg főként a Divided kollekció más.
Aki imádja a különböző leárazásokat, annak mindenképpen ajánlom a Century21, a Macy’s, a DSW és a Shoemania csodapalotáit.
A Century21 márkás táskákat kínál töredék áron, többek közt olyan tervezők műhelyéből, mint Michael Kors, Steve Madden, Tommy Hilfiger, Ralph Lauren és Calvin Klein. De nem csak táskákat, hanem ruhákat, ékszereket, napszemüvegeket és fehérneműket is beszerezhetünk. Figyelem, az itt töltött idő több órát is igénybe vehet!
A Macy’s nyolcszintes építményét már nem kell senkinek se bemutatnom. Ha New York-ban jártok, kötelező program. Aki nagyon alapos, annak legalább egy napot rá kell szánnia. Temérdek mennyiségű ruha, parfüm és mindenféle kiegészítő közül válogathattok. A világ talán egyik legnagyobb plázájában a vásárlásban megfáradt vendégeknek a Starbucks és a McDonald's kínál felfrissülést. Természetesen az áruház falain belül, hiszen miért is hiányoznának ezen vendéglátó egységek egy igazi amerikai áruházból?
DSW: Többszintes cipőbolt, ami a Nagy Alma számos pontján megtalálható. Folyamatos akciókkal várják a lábbelik szerelmeseit olyan márkák közül válogathatunk ott, mint Marc Jacobs, Jimmy Choo, Jessica Simpson, Michael Kors, Guess, L.A.M.B., Betsey Johnson, Ralph Lauren és a többi.
Shoemania - Union Square: Ahogy a nevéből is sejthető egy cipőbolt, ottjártunkkor éppen olyan akció volt, hogy vegyél egy cipőt és a másik 75 %-kal olcsóbb, így akár 60 dollárért 2 Converse-re is szert lehet tenni.
A sapkák rajongói pedig bajban lesznek, hiszen a Times Sqaure egyik üzlete nem kis választékkal várja az érdeklődőket, és ha esetleg ez sem lenne elég, akkor készíttess valami egyedi darabot, ugyanis itt ezt helyben is lehet!
Mivel írásom alapgondolata a vásárlás, ezért nem szabad elfeledkezni a legkisebbekről sem, még akkor is, ha most nem elsődlegesen a ruhák kerülnek terítékre.
Ha van a kisgyerek a családban és meglepnétek valamivel, vagy csupán visszamennétek az időben, hogy ismét gyereknek érezzétek magatokat akkor látogassatok el a Times Square-n a Disney és a Toys’R'Us boltjaiba. Ennyi idős fejjel is pislogtam az óriáskerékre meg a különböző palotákra. Valahogy így érezhette magát Tom Hanks is amikor a Segítség felnőttemben beszabadult a játékboltba és mindent felvásárolt.
Természetesen shoppingolni akárhol lehet és talán ugyanolyan örömet okoz nekünk boltkóros nőknek a világ bármely üzlete, New York-ban vásárolni mégis picit olyan mint amikor a kis Charlie bement a Csokigyárba és elé tárultak olyan édességek is amikről eddig álmodni se mert. A ruhákon felül pedig olyan plusz érzést kapunk az egész légkörtől és a lüktető élettől, hogy hazatérve még hónapokon keresztül a hatása alatt leszünk. Hirtelen minden Nagy Almáról szóló dal, film, regény és sorozat értelmet nyer és tudni fogjuk azt, hogy Carrie Bradshaw miért is ragaszkodott annyira ehhez a metropoliszhoz. A szmog, a tömeg, a rosszabb kerületek ellenére – ami a világ minden pontján, kisebb-nagyobb mértékben megtalálható – ezt a várost egyszer mindenkinek látnia kell. Már alig várom, hogy újra ott legyek – aki már járt ott az tudja jól, miről beszélek.
(képek forrása: zimbio.com, divineantheia.blogspot.hu)